Ανεξάρτητη Κίνηση Οικονομολόγων Ελλάδας
Αναποτελεσματική η μεταφορά του συνόλου της
ελεγκτικής δραστηριότητας σε ελάχιστες πολυεθνικές εταιρίες
Αθήνα 25 Φεβρουαρίου 2014
Προς : Πρωθυπουργό, κ. Αντώνη Σαμαρά Αρ.Πρωτ.:1399/27-2-2014
Κοιν.:Υπ.Οικ. κ. Ιωάννη Στουρνάρα Αρ.Πρωτ.:01827/27-2-2014
:Πρόεδρο και μέλη Κ.Δ Ο.Ε.Ε
Κύριε Πρωθυπουργέ,
με το άρθρο 83 του σχεδίου Νόμου περί «Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων», που κατατέθηκε το 2012, δινόταν η δυνατότητα για συγκεκριμένη ομάδα επαγγελματιών, συγκεκριμένα των Ορκωτών Ελεγκτών, να είναι οι αποκλειστικοί και οι πλέον αρμόδιοι για την έκδοση του Φορολογικού Πιστοποιητικού.
Εάν εφαρμοζόταν αυτή η διάταξη θα επέφερε μεγάλο πλήγμα στον ελεγκτικό μηχανισμό, αφού με απόφασή του ο Πρόεδρος της ΕΛΤΕ είχε την δυνατότητα να μεταβιβάσει αρμοδιότητες του ελεγκτικού μηχανισμού στους Ορκωτούς Ελεγκτές και κατ’ επέκταση την αρμοδιότητα έκδοσης φορολογικού πιστοποιητικού, πράξη ασυμβίβαστη με την επαγγελματική δραστηριότητα των Ορκωτών.
Η πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου απέσυρε τότε αυτή τη διάταξη, αντιλαμβανόμενη προφανώς τα αποτελέσματα της εφαρμογής της, αφού μαθηματικά δημιουργούσε μονοπωλιακές καταστάσεις, και οδηγούσε στη διάλυση του ελεγκτικού μηχανισμού.
Δυστυχώς όμως με την ψήφιση του άρθρου 49 του Ν. 4223/2013 που συμπληρώνει διατάξεις του ενδέκατου κεφαλαίου αρ.65α του ν. 4174/2013 δια της πλαγίας οδού:
· Επεκτείνονται οι αρμοδιότητες των Ορκωτών Ελεγκτών για το σύνολο των επιχειρήσεων που έχουν κύκλο εργασιών άνω των 150.000 ευρώ.
· Το φορολογικό πιστοποιητικό να δίνετε μόνο από αυτούς - που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο του Ν.3693/2008 - και όχι από το συνόλου των Οικονομολόγων - Λογιστών - Φοροτεχνικών που αποδεδειγμένα έχουν επαρκή επιστημονική κατάρτιση και πολλαπλάσια φοροτεχνική εμπειρία.
· Επιβάλλεται εκβιαστικά στις επιχειρήσεις η έκδοση του φορολογικού πιστοποιητικού, σε διαφορετική περίπτωση όσες από αυτές δεν αποδέχονται την έκδοση του θα επιβάλλονται σ’ αυτές δυσβάστακτα πρόστιμα.
· Ανατίθεται στην ΕΛΤΕ να εισηγείται, σε κάθε έλεγχο, το φορολογικό αντικείμενο κατά το δοκούν των μελών του, και ο αρμόδιος υπουργός να μεταβάλει τις εισηγήσεις της σε υπουργικές αποφάσεις.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Πολλές φορές έχετε αναφερθεί :
Ø στην κοινωνία των ίσων ευκαιριών
Ø στην ελεύθερη αγορά και την απελευθέρωση των επαγγελμάτων
Ø στην ουσιαστική στήριξη των επιχειρήσεων
Αντιλαμβάνεσθε ότι η ευνοϊκή εξυπηρέτηση μιας μικρής ομάδας επαγγελματιών που αναπόφευκτα καταδικάζει στον μαρασμό και στην αφάνεια ολόκληρο επαγγελματικό κλάδο που τα μέλη του αποδεδειγμένα διαθέτουν αυξημένα προσόντα και πολλαπλάσια φοροτεχνική εμπειρία, που εξαναγκάζει τον επιχειρηματικό κλάδο να αποδέχεται τα κάθε είδους φορολογικά πιστοποιητικά, μόνο στην υλοποίηση των παραπάνω στόχων που αναφέρονται δεν οδηγούν.
Ο έλεγχος ως αντικείμενο αξιολόγησης μιας επιχείρησης πρέπει να είναι αποτέλεσμα της συλλογικής εργασίας. Αφενός της εργασίας των ελεγκτικών αρχών και αφετέρου των Οικονομολόγων Λογιστών – Φοροτεχνικών.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Για όλους τους λόγους που αναφέρουμε παραπάνω, αλλά και για έναν ακόμη πιο ουσιαστικό, ότι τις περισσότερες φορές ο έλεγχος και η έκδοση του φορολογικού πιστοποιητικού συντάσσετε από τον Λογιστή - Φοροτεχνικό της επιχείρησης, σας παρακαλούμε να συμβάλετε να αρθεί αυτή η αιτία δυσλειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας και αρρυθμίας της φορολογικής διοίκησης, από την εφαρμογή του άρθρου αυτού.
Με Εκτίμηση
Αλεβιζάκης Παναγιώτης
Οικονομολόγος
Μέλος της Κ.Δ. του Οικονομικού Επιμελητήριου Ελλάδος
Εκ/πος της Ανεξάρτητης Κίνησης Οικονομολόγων Ελλάδας
Επισυνάπτουμε το άρθρο 49 του Ν4223/2013
ΝΟΜΟΣ 4223/2013 – ΦΕΚ Α 287 – 31.12.2013
Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις.
Άρθρο 49
Συμπλήρωση διατάξεων του ενδέκατου κεφαλαίου του ν. 4174/2013
6. Μετά το άρθρο 65 του ν.4174/2013, που προστίθεται με την παρ. 2 του άρθρου 9 του παρόντος, προστίθεται άρθρο 65Α που έχει ως εξής:
«Άρθρο 65Α
Φορολογικό πιστοποιητικό
1. Νόμιμοι ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία, που είναι εγγεγραμμένοι στο δημόσιο μητρώο του ν. 3693/2008 (Α΄ 174) και διενεργούν υποχρεωτικούς ελέγχους σε ανώνυμες εταιρείες, εταιρείες περιορισμένης ευθύνης, καθώς και σε υποκαταστήματα αλλοδαπών επιχειρήσεων, υποχρεούνται στην έκδοση ετήσιου πιστοποιητικού. Το πιστοποιητικό αυτό εκδίδεται μετά από έλεγχο που διενεργείται, παράλληλα με τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης, ως προς την εφαρμογή των φορολογικών διατάξεων σε φορολογικά αντικείμενα. Φορολογικές παραβάσεις, καθώς και μη απόδοση ή ανακριβής απόδοση φόρων που διαπιστώνονται από τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία, κατά τη διενέργεια του ελέγχου, αναφέρονται αναλυτικά στο πιστοποιητικό αυτό. Αν από το πιστοποιητικό προκύπτουν συγκεκριμένα φορολογικά δεδομένα για την ελεγχθείσα εταιρεία με τα οποία συμφωνεί και η αρμόδια ελεγκτική φορολογική αρχή, το εν λόγω πιστοποιητικό αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των εκθέσεων ελέγχου της ως άνω αρχής. Τα πιο πάνω πρόσωπα διώκονται και τιμωρούνται για κάθε παράλειψη των υποχρεώσεών τους σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3693/2008 και έχουν ειδικότερα την υποχρέωση να αρνηθούν τη διενέργεια υποχρεωτικού ελέγχου εφόσον παρέχουν στην ελεγχόμενη οντότητα συμβουλευτικές υπηρεσίες φορολογικού περιεχομένου σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 20 του ν. 3693/2008. Στις ανώνυμες εταιρίες και στις εταιρίες περιορισμένης ευθύνης του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου, για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί φορολογικό πιστοποιητικό σύμφωνα με όσα ορίζονται ανωτέρω, επιβάλλεται σε κάθε περίπτωση πρόστιμο από 5.000,00 ευρώ έως 40.000,00 ευρώ, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ανάλογα με τα ακαθάριστα έσοδα που έχουν πραγματοποιήσει κατά το ελεγχόμενο φορολογικό έτος. Η μη έκδοση φορολογικού πιστοποιητικού, όπως και η διαπίστωση σε αυτό παραβάσεων της φορολογικής νομοθεσίας μπορούν να λαμβάνονται υπόψη κατά την επιλογή υποθέσεων προς έλεγχο κατά τις διατάξεις του άρθρου 26 του Κώδικα.
2. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της ΕΛΤΕ, καθορίζονται τα συγκεκριμένα επί μέρους φορολογικά αντικείμενα του ελέγχου της προηγούμενης παραγράφου, ενδεχόμενες συγκεκριμένες ελεγκτικές επαληθεύσεις που πρέπει να διενεργούνται, εξαιρέσεις από την υποχρέωση έκδοσης φορολογικού πιστοποιητικού μέχρι ποσού ακαθαρίστων εσόδων 150.000,00 ευρώ ετησίως, το ειδικότερο περιεχόμενο του πιστοποιητικού που εκδίδεται και οι επιφυλάξεις που τυχόν διατυπώνονται σε αυτό, ο τρόπος, ο χρόνος και η διαδικασία υποβολής του, ζητήματα εφαρμογής της υποχρέωσης του τελευταίου εδαφίου της προηγούμενης παραγράφου και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Πέραν της εφαρμογής του πέμπτου εδαφίου της παραγράφου 1, στους νόμιμους ελεγκτές και στα ελεγκτικά γραφεία που παραβαίνουν τις διατάξεις του παρόντος άρθρου και της κανονιστικής απόφασης που προβλέπεται στην παρούσα παράγραφο επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 2523/1997.
Σχόλια