Απαλλαγή από το ΦΠΑ για επιχειρήσεις μέχρι 10.000 ευρώ. - ποιοί εξαιρούνται. - Πως θα λειτουργήσει η διαδικασία
Κατατέθηκε και ψηφίστηκε η τροπολογία στην βουλή αναφορικά με το ειδικό καθεστώς φορολόγησης (απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής φόρου) που διέπει τις μικρές επιχειρήσεις.
Ειδικότερα: α. Ορίζεται, εφεξής, ως προϋπόθεση υπαγωγής στο εν λόγω καθεστώς των υποκείμενων εκείνων που κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο πραγματοποίησαν ακαθάριστα έσοδα, χωρίς ΦΠΑ, μέχρι το ύψος του ποσού των 10.000 Ευρώ.
(Σήμερα εντάσσονται οι επιχειρήσεις:
i) οι οποίες κατά την ίδια περίοδο πραγματοποίησαν ακαθάριστα έσοδα μέχρι του ποσού που αποτελεί το ανώτατο όριο απαλλαγής των επιτηδευματιών από υποχρέωση τήρησης βιβλίων, καθώς και
ii) παροχής υπηρεσιών που δεν έχουν υποχρέωση να τηρούν βιβλία δεύτερης ή ανώτερης κατηγορίας).
β. Επανακαθορίζονται τα φυσικά και νομικά πρόσωπα για τα οποία δεν έχουν εφαρμογή οι προαναφερόμενες ρυθμίσεις εσόδων.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις επιχειρείται η αντικατάσταση του άρθρου 39 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), όπως έως σήμερα ισχύει, και η απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής φόρου για τους υποκείμενους, οι οποίοι κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο, πραγματοποίησαν συνολικά ακαθάριστα έσοδα μέχρι δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, χωρίς το φόρο προστιθέμενης αξίας.
Επίσης, ορίζεται ότι όταν υποκείμενος μετατάσσεται υποχρεωτικά ή προαιρετικά από το ένα καθεστώς στο άλλο, κατά την έναρξη συγκεκριμένης διαχειριστικής περιόδου, τα αποθέματα των εμπορεύσιμων αγαθών, τα οποία υπάρχουν κατά την λήξη της διαχειριστικής περιόδου, που προηγείται του χρόνου της μετάταξης, απογράφονται υποχρεωτικά, ανά συντελεστή φόρου που ισχύει την τελευταία ημέρα της διαχειριστικής περιόδου που προηγείται της μετάταξης, αποτιμώνται, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και υπάρχει υποχρέωση απόδοσης του φόρου που έχει εκπεσθεί για τα αποθέματα, όταν ο υποκείμενος μετατάσσεται από το κανονικό καθεστώς στο απαλλασσόμενο, και δικαίωμα έκπτωσης, αντίστοιχα, όταν μετατάσσεται από το απαλλασσόμενο στο κανονικό καθεστώς.
Τέλος, ορίζεται ότι υποκείμενοι που υπάγονται στο απαλλασσόμενο καθεστώς στις περιπτώσεις που σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας έχουν υποχρέωση έκδοσης φορολογικών στοιχείων, αναγράφουν σ' αυτά την ένδειξη «χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας- απαλλαγή μικρών επιχειρήσεων» και δεν δικαιούνται να εκπέσουν το φόρο των εισροών τους
Δείτε αναλυτικά ολόκληρη την τροπολογία όπως κατατέθηκε στην βουλή
ΠΡΟΣΘΗΚΗ-ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών
«Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα
Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις»
Αιτιολογική Έκθεση
Με τις προτεινόμενες διατάξεις επιχειρείται η αντικατάσταση του άρθρου 39 του
Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), όπως έως σήμερα ισχύει, και η απαλλαγή από την
υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής φόρου για τους υποκείμενους, οι οποίοι
κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο, πραγματοποίησαν συνολικά ακαθάριστα
έσοδα, χωρίς το φόρο προστιθέμενης αξίας (σύμφωνα με τα περί του προσδιορισμού
των συνολικών ακαθαρίστων εσόδων ισχύοντα στη φορολογία εισοδήματος), μέχρι
δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις μειώνεται το διοικητικό κόστος τόσο για τις
επιχειρήσεις, όσο και για τη Φορολογική Διοίκηση ενώ, περαιτέρω, διευκολύνονται
οι μικρές επιχειρήσεις, καθώς δεν θα υποχρεούνται να χρεώνουν ΦΠΑ στις πράξεις
που πραγματοποιούν. Η εν λόγω απαλλαγή είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο,
καθώς προβλέπεται από τις διατάξεις της οδηγίας 2006/112/ΕΚ.
Σημειώνεται ότι οι υποκείμενοι διατηρούν σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα
επιλογής, ως προς την υπαγωγή τους στο κανονικό καθεστώς απόδοσης του φόρου.
Οι διατάξεις περί απαλλαγής δεν έχουν εφαρμογή στους αγρότες του άρθρου 41, σε
υποκείμενους στο φόρο που δεν είναι εγκαταστημένοι στο εσωτερικό της χώρας και
κατά την παράδοση καινούργιου μεταφορικού μέσου, σύμφωνα με τις διατάξεις της
περίπτωσης β' της παραγράφου 1 του άρθρου 28. Σημειώνεται ότι οι υποκείμενοι
που επιλέγουν την απαλλαγή, εφ' όσον τα ακαθάριστα έσοδά τους -κατά τις περί
φορολογίας εισοδήματος διατάξεις- υπερβαίνουν σε μία διαχειριστική περίοδο το
όριο των 10.000 ευρώ, από την επόμενη διαχειριστική περίοδο εντάσσονται
υποχρεωτικά στο κανονικό καθεστώς απόδοσης του φόρου.
Στην περίπτωση που η πρώτη διαχειριστική περίοδος υποκείμενου αφορά χρονικό
διάστημα μικρότερο του έτους, προκειμένου να κριθεί αν ο υποκείμενος αυτός
μπορεί να απαλλαγεί κατά την επομένη διαχειριστική περίοδο, γίνεται αναγωγή των
ακαθαρίστων εσόδων του και από τις πράξεις παράδοσης αγαθών και παροχής
υπηρεσιών που αφορούν την εν λόγω δραστηριότητα, του συγκεκριμένου χρονικού
διαστήματος, σε ετήσια βάση.
Θεμελιώδης και απαραίτητη πάντως προϋπόθεση για την μετάταξη υποκειμένου από το
κανονικό στο απαλλασσόμενο καθεστώς αλλά και αντίστροφα (πλην αυτονόητα της
υποχρεωτικής περίπτωσης, λόγω ακαθαρίστων εσόδων, ένταξης στο κανονικό
καθεστώς), είναι η, σύμφωνα με τις διατυπώσεις του άρθρου 10 παρ. 4 του ΚΦΔ και
εντός της προθεσμίας που αυτό ορίζει, υποβολή κατά την έναρξη της
διαχειριστικής περιόδου σχετικής δήλωσης μεταβολών.
Με τις λοιπές προτεινόμενες διατάξεις ορίζεται ότι όταν υποκείμενος
μετατάσσεται υποχρεωτικά ή προαιρετικά από το ένα καθεστώς στο άλλο, κατά την
έναρξη συγκεκριμένης διαχειριστικής περιόδου, τα αποθέματα των εμπορεύσιμων αγαθών,
τα οποία υπάρχουν κατά την λήξη της διαχειριστικής περιόδου, που προηγείται του
χρόνου της μετάταξης, απογράφονται υποχρεωτικά, ανά συντελεστή φόρου που ισχύει
την τελευταία ημέρα της διαχειριστικής περιόδου που προηγείται της μετάταξης,
αποτιμώνται, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και υπάρχει υποχρέωση απόδοσης
του φόρου που έχει εκπεσθεί για τα αποθέματα, όταν ο υποκείμενος μετατάσσεται
από το κανονικό καθεστώς στο απαλλασσόμενο, και δικαίωμα έκπτωσης, αντίστοιχα,
όταν μετατάσσεται από το απαλλασσόμενο στο κανονικό καθεστώς.
Επίσης, σε περίπτωση μετάταξης, ο υποκείμενος υποχρεούται να συντάσσει απογραφή
των αγαθών επένδυσης, για τα οποία δεν έχει παρέλθει ο χρόνος διακανονισμού,
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 33. Τα εν λόγω αγαθά αποτιμώνται στην αξία
κτήσης αυτών, η οποία προσαυξάνεται με τις δαπάνες βελτίωσης και επέκτασης,
εκτός από τις δαπάνες επισκευής και συντήρησης.
Οι μετατασσόμενοι, για τον εναπομένοντα χρόνο του διακανονισμού, έχουν δικαίωμα
έκπτωσης του φόρου ή, κατά περίπτωση, υποχρέωση διακανονισμού και καταβολής του
φόρου, ανάλογα με το εάν πρόκειται για μετάταξη από το απαλλασσόμενο στο
κανονικό καθεστώς ή αντίστροφα. Τέλος, ορίζεται ότι υποκείμενοι που υπάγονται
στο απαλλασσόμενο καθεστώς στις περιπτώσεις που σύμφωνα με τις διατάξεις της
κείμενης νομοθεσίας έχουν υποχρέωση έκδοσης φορολογικών στοιχείων, αναγράφουν
σ' αυτά την ένδειξη «χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας- απαλλαγή μικρών
επιχειρήσεων» και δεν δικαιούνται να εκπέσουν το φόρο των εισροών τους.
Προτεινόμενες διατάξεις Διατάξεις αρμοδιότητος Υπουργείου Οικονομικών
Το άρθρο 39 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:
«1.Απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής φόρου
υποκείμενοι, οι οποίοι, κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο,
πραγματοποίησαν ακαθάριστα έσοδα, χωρίς το φόρο προστιθέμενης αξίας, μέχρι δέκα
χιλιάδες (10.000) ευρώ. Ως ακαθάριστα έσοδα νοούνται όλα τα έσοδα, τα οποία
λαμβάνονται υπόψη στην φορολογία εισοδήματος.
2. Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου^δεν έχουν εφαρμογή: α)στους αγρότες
του άρθρου 41,
β)στους υποκείμενους στο φόρο που δεν είναι εγκαταστημένοι στο εσωτερικό της
χώρας,
γ)στην παράδοση καινούργιου μεταφορικού μέσου, σύμφωνα με τις διατάξεις της
περίπτωσης β' της παραγράφου 1 του άρθρου 28.
3. Οι υποκείμενοι της παραγράφου 1, τα ακαθάριστα έσοδα των οποίων υπερβαίνουν
σε μία διαχειριστική περίοδο το όριο που προβλέπεται στην παράγραφο 1,
εντάσσονται υποχρεωτικά από την επόμενη διαχειριστική περίοδο στο κανονικό
καθεστώς απόδοσης του φόρου.
4. Στην περίπτωση που η πρώτη διαχειριστική περίοδος αφορά χρονικό διάστημα
μικρότερο του έτους, προκειμένου να κριθεί αν ο υποκείμενος μπορεί να απαλλαγεί
κατά την επομένη διαχειριστική περίοδο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο
1, γίνεται αναγωγή των ακαθαρίστων εσόδων του, του ανωτέρω χρονικού
διαστήματος, σε ετήσια βάση.
5. Για την μετάταξη υποκείμενου από το κανονικό καθεστώς στο απαλλασσόμενο και
αντίστροφα, υποβάλλεται κατά την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου δήλωση
μεταβολών κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 10 παρ. 4 του ΚΦΔ (ν. 4174/2013). Όταν
από τον υποκείμενο επιλεγεί ένταξη στο απαλλασσόμενο καθεστώς, η σχετική δήλωση
δεν μπορεί να ανακληθεί πριν την πάροδο διετίας. Η μη υποβολή της δήλωσης του
εδαφίου 1, δεν επηρεάζει την υποχρεωτική μετάταξη στο κανονικό καθεστώς.
6. Αν υποκείμενος μετατάσσεται υποχρεωτικά ή προαιρετικά από το ένα καθεστώς
στο άλλο, κατά την έναρξη συγκεκριμένης διαχειριστικής περιόδου, τα αποθέματα
των εμπορεύσιμων αγαθών, τα οποία υπάρχουν κατά την λήξη της διαχειριστικής
περιόδου, που προηγείται του χρόνου της μετάταξης, απογράφονται υποχρεωτικά,
ανά συντελεστή φόρου που ισχύει την τελευταία ημέρα της διαχειριστικής
περιόδου** που προηγείται της μετάταξης, αποτιμώνται, σύμφωνα, με τις κείμενες
διατάξεις και υπάρχει υποχρέωση απόδοσης του φόρου που έχει εκπεσθεί για τα
αποθέματα, όταν ο υποκείμενος μετατάσσεται από το κανονικό καθεστώς στο
απαλλασσόμενο και δικαίωμα έκπτωσης, αντίστοιχα, όταν μετατάσσεται από το
απαλλασσόμενο στο κανονικό καθεστώς.
7. Σε κάθε περίπτωση μετάταξης, ο υποκείμενος υποχρεούται να συντάσσει απογραφή
των αγαθών επένδυσης, για τα οποία δεν έχει παρέλθει ο χρόνος διακανονισμού,
σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 33. Τα εν λόγω αγαθά αποτιμώνται στην αξία
κτήσης αυτών, η οποία προσαυξάνεται με τις δαπάνες βελτίωσης και επέκτασης,
εκτός από τις δαπάνες επισκευής και συντήρησης. Οι μετατασσόμενοι υποκείμενοι,
για τον εναπομένοντα χρόνο του διακανονισμού, έχουν δικαίωμα έκπτωσης του φόρου
ή, κατά περίπτωση, υποχρέωση διακανονισμού και καταβολής του φόρου, ανάλογα με
το εάν πρόκειται για μετάταξη από το απαλλασσόμενο στο κανονικό καθεστώς ή
αντίστροφα.
8. Για τα απογραφόμενα αγαθά, που προβλέπουν οι διατάξεις των προηγούμενων
παραγράφων 6 και 7, υποβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του δεύτερου
μήνα από τη μετάταξη, δήλωση που περιλαμβάνει την αξία των αποθεμάτων κατά
συντελεστή φόρου και το φόρο που αναλογεί.
Ο φόρος αυτός καταβάλλεται ή εκπίπτεται, κατά περίπτωση, με την προβλεπόμενη
από το άρθρο 38 δήλωση ΦΠΑ της φορολογικής περιόδου κατά την οποία
πραγματοποιήθηκε η μετάταξη. Για τους υποκείμενους που μετατάσσονται στο
απαλλασσόμενο καθεστώς, η δήλωση για την απόδοση του φόρου υποβάλλεται εντός
ενός μήνα από την υποβολή της δήλωσης του πρώτου εδαφίου.
9. Οι υποκείμενοι της παραγράφου 1, στις περιπτώσεις που σύμφωνα με τις
διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας έχουν υποχρέωση έκδοσης φορολογικών
στοιχείων, αναγράφουν σ' αυτά την ένδειξη «χωρίς φόρο προστιθέμενης
αξίας-απαλλαγή μικρών επιχειρήσεων» και δεν δικαιούνται να εκπέσουν το φόρο των
εισροών τους.»
Αθήνα 6 Αυγούστου 2014
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΚΙΚΑΣ ΧΑΡΔΟΥΒΕΛΗΣ
ΤΡΟΠΟΠΟΙΟΥΜΕΝΕΣ - ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ!
Σχέδιο Νόμου
«Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα
Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις»
Με τις προτεινόμενες διατάξεις αντικαθίσταται το άρθρο 39 του Κώδικα Φ ΠΑ (ν.
2859/2000) το οποίο είχε ως εξής:
«Αρθρο 39
Ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων
1. Επιχειρήσεις, που σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων,
δεν έχουν υποχρέωση να τηρούν βιβλία πρώτης κατηγορίας υπάγονται στο ειδικό
καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων του άρθρου αυτού, εφόσον κατά την προηγούμενη
διαχειριστική περίοδο πραγματοποίησαν ακαθάριστα έσοδα μέχρι του ποσού που
αποτελεί το ανώτατο όριο για την ένταξη μέχρι του ποσού που αποτελεί το ανώτατο
όριο για την ένταξη των επιτηδευματιών στην πρώτη κατηγορία τήρησης βιβλίων,
σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων ή
αρχίζουν για πρώτη φορά τις εργασίες τους.
Στο καθεστώς αυτό δεν υπάγονται οι αγρότες του άρθρου 41, καθώς και οι
επιχειρήσεις που πραγματοποιούν ακαθάριστα έσοδα κατά ποσοστό τουλάχιστον
εξήντα τοις εκατό (60%) από χονδρικές πωλήσεις ή εξαγωγές ανεξάρτητα από
ποσοστό.
Οι επιχειρήσεις που σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων
τηρούν βιβλία πρώτης κατηγορίας, υπάγονται στο καθεστώς του άρθρου αυτού,
ανεξάρτητα από το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων, που πραγματοποίησαν την
προηγούμενη διαχειριστική περίοδο.
2. Απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής φόρου:
α) οι επιχειρήσεις της παραγράφου 1, οι οποίες κατά την προηγούμενη
διαχειριστική περίοδο πραγματοποίησαν ακαθάριστα έσοδα μέχρι του ποσού, το
οποίο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα βιβλίων και Στοιχείων που ισχύουν
κάθε φορά, αποτελεί το ανώτατο όριο απαλλαγής των επιτηδευματιών από την
υποχρέωση τήρησης βιβλίων,
β) οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, που δεν έχουν υποχρέωση να τηρούν και δεν
τηρούν βιβλία δεύτερης ή ανώτερης κατηγορίας.
3. Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου δεν έχουν εφαρμογή:
α) στις επιχειρήσεις που αρχίζουν για πρώτη φορά τις εργασίες τους,
β) στους αγρότες του άρθρου 41,
γ) στις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν ακαθάριστα έσοδα κατά ποσοστό
τουλάχιστον εξήντα τοις εκατό (60%) από χονδρικές πωλήσεις ή εξαγωγές
ανεξάρτητα από ποσοστό,
δ) στην Παράδοση αγαθών ή Παροχή υπηρεσιών από υποκείμενα στο φόρο μη
εγκαταστημένο στο εσωτερικό της χώρας,
ε) στην παράδοση καινούργιου μεταφορικού μέσου, σύμφωνα με τις διατάξεις της
περίπτωσης βν της παραγράφου 1 του άρθρου 28.
4. Επιχειρήσεις που διατηρούν παράλληλα κλάδους παράδοσης αγαθών και παροχής
υπηρεσιών εντάσσονται:
α) στο κανονικό καθεστώς, εφόσον το άθροισμα των ακαθάριστων εσόδων όλων των
κλάδων τους υπερβαίνει το ποσό, το οποίο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα
Βιβλίων και Στοιχείων που ισχύουν κάθε φορά, αποτελεί το ανώτατο όριο απαλλαγής
των επιτηδευματιών από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων,
β) στις απαλλασσόμενες, εφόσον το άθροισμα των ακαθάριστων εσόδων όλων των
κλάδων τους δεν υπερβαίνει το ποσό, το οποίο, σύμφωνα με διατάξεις του Κώδικα
Βιβλίων και Στοιχείων, που ισχύουν κάθε φορά, αποτελεί το ανώτατο όριο
απαλλαγής των επιτηδευματιών από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και για τον
κλάδο παροχής υπηρεσιών δεν έχουν υποχρέωση και δεν τηρούν βιβλία δεύτερης ή
ανώτερης κατηγορίας.
5. Επιχειρήσεις που διατηρούν δύο ή περισσότερους κλάδους εκμετάλλευσης, στους
οποίους δεν περιλαμβάνεται η Παροχή υπηρεσιών, εντάσσονται στο καθεστώς της
παραγράφου 1 ή στο κανονικό ή στις απαλλασσόμενες, με βάση το άθροισμα των
ακαθάριστων εσόδων τους από τους κλάδους αυτούς.
6. Οι επιχειρήσεις των παραγράφων 1 και 2, τα ακαθάριστα έσοδα των οποίων
υπερβαίνουν σε μία διαχειριστική περίοδο τα όρια που προβλέπουν οι διατάξεις
των παραγράφων αυτών, εντάσσονται υποχρεωτικά από την επόμενη διαχειριστική
περίοδο στο κανονικό καθεστώς απόδοσης του φόρου ή, κατά περίπτωση, στο ειδικό
καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων.
7. Τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων που προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου
αυτού προσδιορίζονται με την προσθήκη του μεικτού κέρδους στο συνολικό κόστος
των αγαθών, χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας, τα οποία αγοράστηκαν μέσα στη
φορολογική περίοδο ή των έτοιμων προϊόντων, που έχουν παραχθεί από τις πρώτες
και βοηθητικές ύλες που αγοράστηκαν μέσα στην ίδια περίοδο .
Το μεικτό κέρδος βρίσκεται με σύγκριση της τιμής κτήσης και πώλησης, χωρίς το
φόρο προστιθέμενης αξίας και δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το μεικτό κέρδος
που προκύπτει, εάν οι αγορές πολλαπλασιαστούν με κλάσμα που έχει ως αριθμητή το
μοναδικό συντελεστή καθαρού κέρδους επι αγορών και παρονομαστή το μοναδικό
συντελεστή καθαρού κέρδους επί πωλήσεων, εφόσον υπάρχουν τέτοιοι συντελεστές
στη φορολογία εισοδήματος.
Σε περίπτωση πραγματοποίησης χονδρικών πωλήσεων, οι πωλήσεις αυτές λαμβάνονται
υπόψη, όπως προκύπτουν από τα φορολογικά στοιχεία και το συνολικό κόστος του
προηγούμενου εδαφίου μειώνεται με το κόστος των αγορών, που διατέθηκαν για
χονδρικές πωλήσεις.
Το κόστος αυτό μειώνεται επίσης με το κόστος των αγορών, που διατέθηκαν για
απαλλασσόμενες πράξεις με Δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών, καθώς και με τις
επιστροφές και εκπτώσεις ή καταστροφές, απώλειες ή κλοπές αγορασθέντων αγαθών,
που αποδεικνύονται από ιδιωτικά ή δημόσια έγγραφα, κατά περίπτωση.
Για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου αυτής θεωρείται άτι τα
εμπορεύσιμα αγαθά που αγοράσθηκαν, πωλήθηκαν μέσα στην ίδια φορολογική περίοδο
και ότι οι πρώτες και βοηθητικές ύλες μεταποιήθηκαν και πωλήθηκαν μέσα στην
ίδια περίοδο, ως έτοιμα προϊόντα.
Στις επιχειρήσεις που αρχίζουν για πρώτη φορά τις εργασίες τους και υπάγονται
στο ειδικό καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων, εφόσον και στο επόμενο έτος
συνεχίζουν να υπάγονται στο ίδιο καθεστώς, θεωρούνται ως πωληθέντα αγαθά μέσα
στη φορολογική περίοδο, τόσα δωδέκατα αυτών, όσοι οι μήνες της πραγματικής
λειτουργίας της επιχείρησης. Τμήμα του μήνα λογίζεται ως ακέραιος μήνας. Το
υπόλοιπο ποσό προστίθεται στις αγορές της πρώτης φορολογικής περιόδου του
επόμενου έτους.
Προκειμένου κατά την επόμενη διαχειριστική περίοδο να κριθεί αν οι επιχειρήσεις
αυτές θα παραμείνουν στο ειδικό καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων ή θα
μεταταγούν στις απαλλασσόμενες ή στο κανονικό καθεστώς, τα ακαθάριστα έσοδά
τους ανάγονται σε ετήσια.
Στην περίπτωση που οι επιχειρήσεις αυτές κατά το επόμενο έτος μεταταγούν στις
απαλλασσόμενες ή στο κανονικό καθεστώς, τα
υπόλοιπα δωδέκατα των εμπορεύσιμων αγαθών, που δε φορολογήθηκαν στις
προηγούμενες φορολογικές περιόδους, προστίθενται στις αγορές της τελευταίας
φορολογικής περίοδος της χρήσης μέσα στην οποία έγινε η έναρξη των εργασιών
τους.
8. Για την ένταξη μιας επιχείρησης στο ειδικό καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων
ή στο κανονικό ή στις απαλλασσόμενες επιχειρήσεις, λαμβάνεται υπόψη το σύνολο
των ακαθαρίστων εσόδων, χωρίς το φόρο προστιθέμενης αξίας, όπως προβλέπεται
στον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων για την ένταξη των επιτηδευματιών σε
κατηγορία τήρησης βιβλίων.
9. Οι επιχειρήσεις που υπάγονται στο ειδικό καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων
μπορούν με δήλωσή τους να εντάσσονται από την έναρξη της διαχειριστικής
περιόδου, κατά την οποία υποβάλλεται η δήλωση, στο κανονικό καθεστώς απόδοσης
του φόρου και αυτές που απαλλάσσονται στο ειδικό καθεστώς των μικρών
επιχειρήσεων ή στο κανονικό καθεστώς.
Η δήλωση αυτή υποβάλλεται στον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. εντός τριάντα (30)
ημερών από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου και δεν μπορεί να ανακληθεί
πριν από την παρέλευση μιας πενταετίας από την υποβολή της.
Επίσης με δήλωσή τους, που υποβάλλεται στον αρμόδιο Προϊστάμενο ΔΟΥ μέσα στην
προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου, οι επιχειρήσεις μπορούν να μετατάσσονται
από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου από το ειδικό καθεστώς των μικρών
επιχειρήσεων στις απαλλασσόμενες ή από το κανονικό καθεστώς στο ειδικό καθεστώς
των μικρών επιχειρήσεων ή τις απαλλασσόμενες εφόσον δεν έχουν υποχρέωση παραμονής
στο ίδιο καθεστώς.
9.α. Οι επιχειρήσεις της παραγράφου 1 μπορούν με δήλωση τους να μετατάσσονται,
από την έναρξη ημερολογιακού μήνα κατά τη διάρκεια του έτους, από το ειδικό
καθεστώς του παρόντος άρθρου στο κανονικό καθεστώς. Η δήλωση αυτή υποβάλλεται
στον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. και δεν μπορεί να ανακληθεί πριν από την
παρέλευση πενταετίας, από την επόμενη της μετάταξης διαχειριστική περίοδο.
Σε κάθε περίπτωση υποχρεωτικής ή προαιρετικής μετάταξης κατά τη διάρκεια του
έτους, τα ακαθάριστα έσοδα κατά την τελευταία πριν από την αλλαγή της
κατηγορίας των βιβλίων φορολογική περίοδο ή μέρος αυτής, βρίσκονται με βάση τα
αγορασθέντα κατά την περίοδο αυτή εμπορεύσιμα αγαθά ή παραχθεντα έτοιμα
προϊόντα, μειωμένα κατά την αξία των αγαθών που εμφανίζονται στην απογραφή που
συντάσσεται υποχρεωτικά ή προαιρετικά. Σε περίπτωση μη σύνταξης απογραφής, αυτή
λογίζεται ως μηδενική.
10. Αν μία επιχείρηση μετατάσσεται υποχρεωτικά ή προαιρετικά από ένα καθεστώς
σε άλλο, κατά την έναρξη διαχειριστικής περιόδου, τα αποθέματα των εμπορεύσιμων
αγαθών, τα οποία υπάρχουν την τελευταία ημέρα της διαχειριστικής περιόδου που
προηγείται του χρόνου της μετάταξης απογράφονται, υποχρεωτικά ή προαιρετικά,
κατά συντελεστή φόρου που ισχύει την τελευταία ημέρα της διαχειριστικής περιόδου
που προηγείται της μετάταξης και αποτιμώνται, σύμφωνα με τις διατάξεις του
Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και:
α) Αν η μετάταξη της επιχείρησης γίνεται από τις απαλλασσόμενες ή από το ειδικό
καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων στο κανονικό, τα ακαθάριστα έσοδα κατά την
τελευταία πριν από την αλλαγή της κατηγορίας των βιβλίων διαχειριστική περίοδο
βρίσκονται με βάση τα αγορασθέντα κατά την περίοδο αυτή εμπορεύσιμα αγαθά ή
παραχθεντα έτοιμα προϊόντα, μειωμένα κατά την αξία των αγαθών που εμφανίζονται
στην απογραφή έναρξης της διαχειριστικής περιόδου κατά την οποία έγινε η αλλαγή
της κατηγορίας βιβλίων, με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου που επιβάρυνε τα
αποθέματα, μόνο στην περίπτωση που η επιχείρηση μετατάσσεται από το καθεστώς
των απαλλασσόμενων επιχειρήσεων
β) Αν η επιχείρηση μετατάσσεται από το κανονικό καθεστώς στο ειδικό καθεστώς
των μικρών επιχειρήσεων ή στις απαλλασσόμενες, τα ακαθάριστα έσοδα κατά τη νέα
διαχειριστική περίοδο βρίσκονται με βάση την αξία των αγορασθέντων κατά την
περίοδο αυτή εμπορεύσιμων αγαθών ή παραχθεντων έτοιμων προϊόντων, η οποία
προσαυξάνεται με την αξία που εμφανίζεται στην απογραφή, με υποχρέωση καταβολής
του φόρου που επιβάρυνε τα αποθέματα, μόνο στην περίπτωση που μετατάσσεται στο
καθεστώς των απαλλασσόμενων επιχειρήσεων.
Σε περίπτωση μη σύνταξης απογραφής, αυτή λογίζεται ως μηδενική."
11. Αν η επιχείρηση μετατάσσεται από τις απαλλασσόμενες στο ειδικό καθεστώς των
μικρών επιχειρήσεων ή στο κανονικό και αντίστροφα, συντάσσεται απογραφή των
αγαθών επένδυσης που αποτιμώνται στην αξία κτήσης αυτών, η οποία προσαυξάνεται
με τις δαπάνες βελτίωσης και επέκτασης, εκτός από τις δαπάνες επισκευής και
συντήρησης, εφόσον χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της επιχείρησης και δεν
παρήλθε η πενταετής περίοδος διακανονισμού. Οι μετατασσόμενες επιχειρήσεις για
τον εναπομένοντα χρόνο της πενταετίας έχουν Δικαίωμα έκπτωσης του φόρουη κατά
περίπτωση, υποχρέωση διακανονισμού και καταβολής του φόρου.
Για τα απογραφόμενα αγαθά που προβλέπουν οι διατάξεις των προηγούμενων
παραγράφων 9α, 10 και της παραγράφου αυτής, υποβάλλεται μέσα σε δύο (2) μήνες
από τη μετάταξη δήλωση που περιλαμβάνει την αξία των αποθεμάτων κατά συντελεστή
φόρου και το φόρο που αναλογεί.
Ο φόρος αυτός καταβάλλεται ή εκπίπτεται, κατά περίπτωση, με την πιο πάνω δήλωση
για την οποία εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου 38 .
12. Οι επιχειρήσεις της παραγράφου 1 υποχρεούνται:
α) να καταχωρίζουν στο τηρούμενο βιβλίο αγορών, εκτός από τα στοιχεία που
προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 5 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων,
τις αγορές κατά συντελεστή φόρου, τις δαπάνες και σε ιδιαίτερη στήλη το φόρο ο
οποίος τις επιβαρύνει. Αν δεν έχουν υποχρέωση να τηρούν βιβλίο αγορών, ο φόρος
εξευρίσκεται από τα τηρούμενα στοιχεία,
β) να επιδίδουν τις δηλώσεις που προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου 38 και να
καταβάλλουν το φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 54.
Οι πιο πάνω επιχειρήσεις δεν έχουν υποχρέωση να τηρούν ιδιαίτερο λογαριασμό
φόρου προστιθέμενης αξίας και να εκδίδουν αποδείξεις λιανικής πώλησης, εκτός αν
ορίζεται διαφορετικά με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδονται
σύμφωνα με τις διατάξεις της υποπερίπτωσης γη" της περίπτωσης γ του άρθρου
38 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.
13. Οι επιχειρήσεις της παραγράφου 2, στις περιπτώσεις που σύμφωνα με τις
διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων έχουν υποχρέωση έκδοσης τιμολογίων,
αναγράφουν σ'αυτά την ένδειξη "χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας".
Οι επιχειρήσεις αυτές δε δικαιούνται να εκπέσουν τα φόρο που προβλέπουν οι
διατάξεις των άρθρων 30, 3 1 και 33.
14. Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται ύστερα από πρόταση του Υπουργού
Οικονομικών, μπορεί: α) να ορίζονται σταθεροί συντελεστές με βάση τους οποίους
προσδιορίζονται τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων που προβλέπουν οι
διατάξεις του άρθρου αυτού,
β) να καθορίζονται κατ" αποκοπή ετήσια ακαθάριστα έσοδα για μερικές
κατηγορίες επαγγελμάτων, ύστερα από προηγούμενη συμφωνία με τους εκπροσώπους
των οικείων επαγγελματικών οργανώσεων,
γ) να τροποποιούνται τα όρια των ακαθάριστων εσόδων για την ένταξη των
επιχειρήσεων στο καθεστώς της παραγράφου 1 ή στις απαλλασσόμενες.
15. Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών ορίζονται:
α) ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης μετάταξης που προβλέπουν οι διατάξεις
της παραγράφου 9 και της δήλωσης αποθεμάτων που προβλέπουν οι διατάξεις της
παραγράφου 11, καθώς και τα συνυποβαλλόμενα με αυτές στοιχεία,
β) ειδικός τρόπος υπολογισμού των ακαθάριστων εσόδων των φορολογικών περιόδων
των δηλώσεων, προκειμένου για επιχειρήσεις που υπάγονται στο καθεστώς τεκμαρτού
υπολογισμού, εφόσον αυτές προβαίνουν σε αγορές εμπορεύσιμων αγαθών ή πρώτων
υλών εποχιακά.
Σχολιάστε εδώ
για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε