Το ηλεκτρονικό Δελτίο Αποστολής είναι το νέο κεφάλαιο βίαιης ψηφιοποίησης που ανοίγουν το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ, με τα ίδια αποτελέσματα όπως και τα προηγούμενα: ψηφιακή γραφειοκρατία που συχνά ξεπερνά τα όρια της ιλαροτραγωδίας, αφάνταστη ταλαιπωρία και δυσβάστακτα βάρη για τους μικρομεσαίους και τους φοροτεχνικούς-λογιστές, μεγάλες μπίζνες για τους ηλεκτρονικούς παρόχους. Για να προχωρήσει με τη μέθοδο της υπερ-επίσπευσης και «χωρίς αναισθητικό» στη νέα «μεταρρύθμιση», η κυβέρνηση έχει ζητήσει άδεια από τις Βρυξέλλες να παρακάμψει σχετική ευρωπαϊκή οδηγία η οποία απαγορεύει την καθολική ηλεκτρονική τιμολόγηση.
Μάλιστα, το αιτιολογικό της οδηγίας γι’ αυτή την απαγόρευση είναι η προστασία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τη λογική ότι δεν πρέπει να τους επιβάλλονται βάρη στα οποία δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Ετσι, η κυβέρνηση και η ΑΑΔΕ βάζουν το κάρο μπροστά από τα άλογα:
α) Αντί να παραμείνουν οι απαλλαγές για συναλλαγές που η κατάργησή τους δημιουργεί τραγελαφικές καταστάσεις, καταργήθηκαν, πλην δύο: των νεκροφόρων και των αγροτών ειδικού καθεστώτος!
β) Αντί να δοθεί χρόνος για να προσαρμοστούν οι επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να προσαρμοστούν, έχουμε ξανά τη συνηθισμένη υπερ-επίσπευση (βίαιη ψηφιοποίηση).
γ) Αντί η ψηφιοποίηση να περιοριστεί σε εκείνους που μπορούν να την αντέξουν, αποκτά καθολικό χαρακτήρα. Σημειωτέον ότι η άδεια που έχει ζητηθεί ώστε να παρακαμφθεί η ευρωπαϊκή οδηγία θα έχει προσωρινό χαρακτήρα. Τι ζητεί λοιπόν η κυβέρνηση; Να ξεκινήσει η ψηφιοποίηση ως καθολική και στη συνέχεια να… περιοριστεί; Δηλαδή να εξολοθρευτούν προκαταβολικά όσοι δεν αντέχουν;
Μεγάλες μπίζνες
Στον χώρο των μικρομεσαίων, των φοροτεχνικών αλλά και των εργαζομένων το ερώτημα «γιατί τόσο βίαιη ψηφιοποίηση;» είναι πλέον το βασικό trend. Η κυρίαρχη απάντηση είναι ότι η υπερ-επίσπευση, ο βίαιος χαρακτήρας και οι διαδοχικές φάσεις της ψηφιοποίησης (διασύνδεση με POS, ηλεκτρονικά τιμολόγια, ηλεκτρονικά δελτία αποστολής), σε συνδυασμό με τον τεκμαρτό προσδιορισμό του εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών, εξωθούν εκατοντάδες χιλιάδες από αυτούς στην προσφυγή στις εταιρείες παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών (παρόχων).
Αυτές κερδίζουν με πολλούς τρόπους, που αναμένεται να γίνουν ακόμη περισσότεροι:
α. Με τα software τα οποία υποχρεωτικά προμηθεύονται οι φορολογούμενοι σε κάθε φάση της «μεταρρύθμισης»: για τη διασύνδεση με POS (διαφόρων τύπων φορολογικές μηχανές), για τα ηλεκτρονικά δελτία αποστολής (το σχετικό module) κ.λπ. Είναι τόση η δουλειά που έχουν οι εταιρείες πληροφορικής ώστε δεν προλαβαίνουν τις κάθε φορά προθεσμίες που θέτει το υπουργείο ώστε να προμηθεύσουν την αγορά.
β. Με την υποχρεωτική εξώθηση, από το ίδιο το υπουργείο, των φορολογουμένων να καταφύγουν στις υπηρεσίες των παρόχων: Παράδειγμα πρώτο: Η κυβέρνηση θέσπισε κίνητρο για τις επιχειρήσεις που θα καταφύγουν στις υπηρεσίες ηλεκτρονικού παρόχου τη μείωση του χρόνου παραγραφής φορολογικών αδικημάτων από 5 χρόνια σε 3! Πρόκειται για αμνήστευση φορολογικών αδικημάτων, δηλαδή για επιδότηση των ιδιωτών παρόχων με τα φορολογικά έσοδα! Παράδειγμα δεύτερο: Για τις συναλλαγές με το Δημόσιο έχει επιβληθεί ντε φάκτο ότι όλες οι συναλλαγές γίνονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό πάροχο, ανεξαρτήτως ποσού. Πρόκειται για χιλιάδες συναλλαγές κάθε μέρα… Παράδειγμα τρίτο: Στέλεχος της ΑΑΔΕ είπε σε δημόσια τοποθέτησή του (υπάρχει βίντεο στο youtube) ότι από 1/7/2025 όλες οι συναλλαγές θα γίνονται υποχρεωτικά μέσω ιδιώτη παρόχου.
γ. Με τα software που πρέπει να προμηθεύονται τα φοροτεχνικά γραφεία για να ανταποκριθούν στην ψηφιοποίηση όλων των φορολογικών συναλλαγών και με το ετήσιο κόστος του συμβολαίου συντήρησης.
Συνολικά, πρόκειται για τζίρο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που το υπουργείο Οικονομικών «προσφέρει» στις εταιρείες πληροφορικής-παρόχους. Και απ’ ό,τι φαίνεται, το πράγμα δεν θα τελειώσει εδώ: στο δεύτερο στάδιο, οι εταιρείες αυτές θα ιδρύσουν θυγατρικές οι οποίες θα αναλάβουν και καθαρά λογιστικές υπηρεσίες.
Ενας «παράπλευρος» στόχος που εξυπηρετείται με την εξουθένωση φορολογουμένων και φοροτεχνικών και τα υψηλά κόστη χρηματοδότησης της ψηφιοποίησης είναι η εξόντωση της «μαρίδας» των μικρομεσαίων, αυτών που δεν μπορούν να αντέξουν και να ανταποκριθούν…
Τραγέλαφος από την κατάργηση των απαλλαγών
Πόσο τραγελαφικές καταστάσεις δημιουργούνται, γίνεται φανερό αν αναφερθούν μερικά εύγλωττα παραδείγματα από τις συνέπειες που έχει η πλήρης (πλην… νεκροφόρων και αγροτών ειδικού καθεστώτος) κατάργηση των απαλλαγών από την υποχρέωση έκδοσης παραστατικών διακίνησης, που πλέον πρέπει να είναι ηλεκτρονικά:
● Κατά τη συλλογή γάλακτος από τυροκομεία, οι… στάνες πρέπει να εκδίδουν ψηφιακό δελτίο αποστολής.
● Για πλανόδιους πωλητές, που το κατάστημά τους είναι το φορτηγάκι με τα προς πώληση εμπορεύματα, οι οποίοι πλέον υποχρεούνται κάθε πρωί να εκδίδουν συγκεντρωτικό δελτίο αποστολής για όλα τους τα εμπορεύματα πριν φύγουν για τη λαϊκή!
● Κατά την εκτέλεση χωματουργικών εργασιών και τη μεταφορά υλικών.
● Κατά τη διακίνηση παγίων από ένα κτίριο επιχείρησης σε ένα άλλο.
● Κατά τη μεταφορά υλικών σε εργοστάσιο από έναν χώρο σε άλλον (π.χ. μεταφορά με κλαρκ) ή από ένα κτίριο σε παρακείμενο.
● Κατά την απόσυρση ή μεταφορά ανακυκλώσιμων υλικών.
Στα προηγούμενα παραδείγματα -και σε πολλά ακόμη, καθώς ο κατάλογος είναι μακρύς- ίσχυαν απαλλαγές βάσει του νόμου 308/2014, άρθρο 5, παρ. 9. Ολες οι απαλλαγές καταργήθηκαν με τις εγκυκλίους 1122 και 1123 του 2024. Ολες, πλην των νεκροφόρων. Που σημαίνει ότι η λίστα εξετάστηκε, αλλά τα «σαΐνια» της ΑΑΔΕ έκριναν άξιες απαλλαγής μόνο τις νεκροφόρες! Πρόκειται για τον απόλυτο ορισμό της βίαιης ψηφιοποίησης.
www.efsyn.gr
Σχολιάστε εδώ
για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε