Με συνέπεια και Ανεξάρτητο λόγο Κινούμαστε Δυναμικά

Για ένα Απαλλαγμένο απο κομματικές εξαρτήσεις ΟΕΕ

Για την Αναβάθμιση της Οικονομικής Επιστήμης

Για Επαγελματική Αξιοπρέπεια

Προβληματισμοί για το ψηφιακό δελτίο αποστολής και την ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών.Του Αντώνη Νασόπουλου Οικονομολόγου - Φοροτεχνικού

Φωτογραφία αρθρογράφου

Νομικό πλαίσιο

α) Οι παρ. 9Α, 9Β, 9Γ του άρθρου 5 του Ν. 4308/2014 «Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, συναφείς ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 251),

β) το άρθρο 16 του Ν.5104/2024 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» (Α' 58), εφεξής «(Κ.Φ.Δ.)»,

γ) η Α.1122/2024 απόφαση για το ψηφιακό δελτίο αποστολής και

δ) η Α.1123/2024 απόφαση για την ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών.

Γενικά

Η φορολογική διοίκηση με την Α.1123/2024 όρισε το περιεχόμενο και τον μορφότυπο των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης, τη διαδικασία, τον τρόπο και τα κανάλια διαβίβασης αυτών στην ψηφιακή πλατφόρμα myDAΤA της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και τις ειδικότερες υποχρεώσεις των οντοτήτων του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Α.1122/2024 κοινής απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. για την εφαρμογή της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών.

Η ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών ορίζεται σύμφωνα με τις παρ. 9Α, 9Β και 9Γ του άρθρου 5 του Ν.4308/2014 (ΦΕΚ Α' 251, εφεξής Ε.Λ.Π.), για την ψηφιακή διαδικασία έκδοσης των σχετικών παραστατικών διακίνησης και με το άρθρο 16 του Ν. 5104/2024 (Κ.Φ.Δ.), για τη διαδικασία διαβίβασης των σχετικών δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 8, 9 και 9Α του άρθρου 5, έχουν υποχρέωση να παρακολουθούν με κατάλληλες δικλίδες τα αποστελλόμενα και παραλαμβανόμενα αγαθά, είτε έχουν τιμολογηθεί, είτε όχι, καθώς και να παρακολουθούν τα αγαθά τους σε χώρους τρίτων ή τα αγαθά τρίτων σε δικούς τους χώρους. Η εκπλήρωση της υποχρέωσης αυτής, εξαιρουμένων των οντοτήτων του άρθρου 2 της ως άνω απόφασης, διενεργείται όταν η έκδοση ή η λήψη των παραστατικών στοιχείων διακίνησης ή των τιμολογίων πώλησης ή των αποδείξεων λιανικής πώλησης, κατά περίπτωση, για τις σχετικές διακινήσεις των αγαθών διενεργείται ψηφιακά.

Η διαδικασία της έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών

Έναρξη ισχύος - Καταργούμενες διατάξεις

Από την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας έως και την 30/11/2024

Δύναται να διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για τις υπόχρεες οντότητες της πρώτης περιόδου, σύμφωνα με τα οριζόμενα της περ. α' της παρ. 3 του άρθρου 1 της παρούσας, για την πρώτη φάση της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών, σύμφωνα με το Παράρτημα της υπό στοιχεία Α.1123/2024 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε..

Από την 01/12/2024 και εφεξής

Διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών της πρώτης φάσης, σύμφωνα με το Παράρτημα της υπό στοιχεία Α.1123/2024 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., για τις υπόχρεες οντότητες της πρώτης περιόδου που έχουν ακαθάριστα έσοδα πάνω από 200.000,00€, καθώς και για αυτές που διακινούν φάρμακα και ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά προϊόντα, οικοδομικά υλικά, ελαιόκαρπο και ελαιόλαδο.

Από την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας έως και την 31/03/2025

Δύναται να διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για τις υπόχρεες οντότητες της δεύτερης περιόδου, σύμφωνα με τα οριζόμενα της περ. β' της παρ. 3 του άρθρου 1 της παρούσας, για την πρώτη φάση της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών, σύμφωνα με το Παράρτημα της υπό στοιχεία Α.1123/2024 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε..

Από την 01/12/2024 έως και την 31/03/2025

Δύναται να διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για το σύνολο των οντοτήτων της παρ. 1 του άρθρου 1, για την δεύτερη φάση της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών, σύμφωνα με το Παράρτημα της υπό στοιχεία Α.1123/2024 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε..

Από την 01/04/2025 και εφεξής

Διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για το σύνολο των υπόχρεων οντοτήτων της παρούσας.

Από την 01/01/2026 και εφεξής

Διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών που διενεργούνται από το Δημόσιο, τις Περιφέρειες, τους Δήμους και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία.

Σημείωση:

Οι οντότητες που παραλαμβάνουν αγαθά στην περίπτωση μεταφορτώσεων μέσω σάρωσης του δισδιάστατου γραμμωτού κωδικού (QR code) των παραστατικών διακίνησης και λειτουργούν ως συσχετιζόμενα Α.Φ.Μ. εκάστης διακίνησης, διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA σε πραγματικό χρόνο, που αντιστοιχεί στον χρόνο ολοκλήρωσης της μεταφόρτωσης των σχετικών αγαθών.

Σε ενημερωτικά σεμινάρια παρουσίασής του ψηφιακού δελτίου αποστολής από την φορολογική διοίκηση (Κου Ντίνου) αναφέρθηκε το εξής:

«..Χειρόγραφο τιμολόγιο ή έκδοση χειρόγραφου παραστατικού διακίνησης πλέον από 1/12/2024 θεωρείται ως μη έκδοση και το πρόστιμο είναι 500,00 ευρώ ή 1000,00 ευρώ (παρ. 13 του άρθρου 57 του Ν.5104/2024) ….».

Ερωτήματα – Προβληματισμοί

  • Σύμφωνα με την παρ. 13 του άρθρου 57 τουΝ.5104/2024 αναφέρεται ότι:

«13. Σε φορολογούμενο που διακινεί αγαθά χωρίς την ύπαρξη παραστατικών στοιχείων διακίνησης, επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και χιλίων (1.000) ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.».

Σχόλια - Επισημάνσεις:

Η ανωτέρω διάταξη αφορά διακίνηση αγαθών χωρίς την ύπαρξη παραστατικών στοιχείων διακίνησης, για τα οποία υπάρχει σχετική υποχρέωση από τις διατάξεις του Ν. 4308/2014 (Αιτιολογική έκθεση).

  • Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του Ν.4308/2014, δίνεται η δυνατότητα έκδοσης «χειρόγραφων τιμολογίων», ειδικότερα:

«Κάθε έγγραφο που περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται για το τιμολόγιο θεωρείται τιμολόγιο, με την προϋπόθεση ότι ο παραλήπτης των αγαθών ή υπηρεσιών που υπόκεινται σε τιμολόγηση αποδέχεται το έγγραφο αυτό».

  • Σύμφωνα με την παρ. 5.8.2 της ΠΟΛ.1003/2014:

«Το παραστατικό διακίνησης εκδίδεται, σε κατάλληλο χρόνο, για την αποστολή ή την παράδοση ή τη διακίνηση των αποθεμάτων, συνοδεύει τα αποθέματα μέχρι τον τελικό προορισμό τους και διαφυλάσσεται από τους αντισυμβαλλόμενους, πλην των ιδιωτών. Δεν απαιτείται έκδοση παραστατικού διακίνησης εφόσον εκδίδεται άμεσα τιμολόγιο πώλησης που συνοδεύει τα αγαθά κατά τη διακίνησή τους, δηλαδή στην περίπτωση αυτή το τιμολόγιο είναι και έγγραφο διακίνησης….».

  • Σύμφωνα με τα άρθρα 218 και 232 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ, σε συνδυασμό με το άρθρο 28 του Συντάγματος, δίνεται η δυνατότητα έκδοσης χειρόγραφων παραστατικών.

Η κατάργηση της δυνατότητας έκδοσης χειρόγραφων παραστατικών εγκρίνεται μετά από αίτηση στην Ε.Ε. για παρέκκλιση από τα άρθρα 218 και 232 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ, έτσι ώστε να θεσπιστεί η υποχρεωτική εγχώρια ηλεκτρονική τιμολόγηση B2B.

Σχόλια - Επισημάνσεις:

Από την Α.Α.Δ.Ε. έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα για παρέκκλιση από τα άρθρα 218 και 232 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ (ακόμα δεν έχουμε απάντηση).

Μόλις ληφθεί η απαιτούμενη έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά ηλεκτρονική τιμολόγηση.

  • Σύμφωνα με το Ενημερωτικό Σημείωμα του Υπ. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (8 Δεκεμβρίου 2023):

«………..

3. Γίνονται υποχρεωτικά τα ηλεκτρονικά τιμολόγια και εφαρμόζεται το ψηφιακό δελτίο αποστολής:

Μόλις ληφθεί η απαιτούμενη έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά ηλεκτρονική τιμολόγηση. Μέχρι να γίνει υποχρεωτική, ωστόσο, επεκτείνονται τα κίνητρα για όσους την εφαρμόζουν νωρίτερα.

Τα κίνητρα είναι τα εξής:

Ταχύτερες επιστροφές φόρων, παραγραφή φορολογικών υποθέσεων στα τρία χρόνια και υπεραποσβέσεις για τεχνολογικό εξοπλισμό για όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που εκδίδουν αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο τα τιμολόγια τους τα οποία διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Παράλληλα, εφαρμόζεται στην αρχή του 2024 πιλοτικά και μέχρι το τέλος του έτους υποχρεωτικά το ψηφιακό δελτίο αποστολής.».

  • Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 58 του Ν.5104/2024 αναφέρεται ότι:

«………

δ) για παράλειψη διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης,

- πρόστιμο εκατό (100) ευρώ για κάθε παράβαση μη διαβίβασης, που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ σε ημερήσια βάση και

- τις είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ ανά φορολογικό έτος».

Σχόλια - Επισημάνσεις:

Υπάρχουν προθεσμίες, αλλά δεν υπάρχουν πρόστιμα, ούτε μπορούν να επιβληθούν αναδρομικά. Ωστόσο, κάποια στιγμή όταν ενεργοποιηθούν τα πρόστιμα μη διαβίβασης ενδέχεται να τεθεί μεταγενέστερη προθεσμία (νέα) και να ισχύσουν και γι' αυτές τις χρονιές τα πρόστιμα, εάν δεν διαβιβαστούν έως την νέα ημερομηνία που θα δοθεί.

Επίλογος

Κατά την άποψη μου, η αναφορά στα ενημερωτικά σεμινάρια παρουσίασής του ψηφιακού δελτίου αποστολής από την φορολογική διοίκηση, ότι από 1/12/2024 η έκδοση χειρόγραφου τιμολόγιου ή η έκδοση χειρόγραφου παραστατικού διακίνησης θεωρείται ως μη έκδοση και επιβάλλεται πρόστιμο 500,00 ευρώ ή 1000,00 ευρώ, βάσει των διατάξεων της παρ. 13 του άρθρου 57 του Ν.5104/2024, δεν συνάδει με τα ανωτέρω και θα πρέπει η Φορολογική Διοίκηση άμεσα να τοποθετηθεί .....

Επομένως, βάσει των ανωτέρω θεωρώ ότι, μια επιχείρηση μπορεί να εκδίδει χειρόγραφο παραστατικό και δελτίο αποστολής (και μετά την 01/12/24) μέχρι να λάβει η Φορολογική Διοίκηση την απαιτούμενη έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να θεσπιστεί η υποχρεωτική εγχώρια ηλεκτρονική τιμολόγηση B2B. Επισημαίνεται, όμως, ότι, θα πρέπει να το διαβιβάζει μέσω του λογιστικού προγράμματος (ERP).

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι, με το παρόν άρθρο εκφράζω τις προσωπικές μου απόψεις, που στηρίζονται στη δική μου ερμηνευτική προσέγγιση. Σε καμία περίπτωση δεν διεκδικώ το αλάθητο και θα δεχθώ τις όποιες επισημάνσεις ή παρατηρήσεις σας.

Αποποίηση ευθύνης:

Το περιεχόμενο της στήλης είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή.

Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην

Νασόπουλος Ι.Κ.Ε. (Φίλωνος 35 Πειραιάς,+30 213 0069187, www.https://nasopoulostaxaccount.gr/).

 


Σχολιάστε εδώ

για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε


x

Τι θέλετε να αναζητήσετε;