Με συνέπεια και Ανεξάρτητο λόγο Κινούμαστε Δυναμικά

Για ένα Απαλλαγμένο απο κομματικές εξαρτήσεις ΟΕΕ

Για την Αναβάθμιση της Οικονομικής Επιστήμης

Για Επαγελματική Αξιοπρέπεια

Παγκόσμιοι κρα-δασμοί

Οι μετοχές των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών βούλιαξαν χθες καθώς οι επενδυτές προσπαθούσαν να αποτιμήσουν τη ζημιά στον κλάδο από το νέο φιρμάνι του πλανητάρχη, ενώ έντονα αντέδρασαν και οι μεγάλοι εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ.

Εντονους κραδασμούς στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, πτώση στα χρηματιστήρια και οξύτατες αντιδράσεις των εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ προκάλεσε η απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή δασμών 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από τις αρχές του επόμενου μήνα. Οι μετοχές των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών σε Ευρώπη, Ασία και ΗΠΑ βούλιαξαν χθες καθώς οι επενδυτές προσπαθούσαν να αποτιμήσουν τη ζημιά στον κλάδο από το νέο φιρμάνι του πλανητάρχη.

Οι μετοχές των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών υποχώρησαν στις συναλλαγές μετά την ανακοίνωση του Τραμπ, με την General Motors να υποχωρεί ενδοσυνεδριακά έως και 7% και τη Ford κατά 4,7%. Η βρετανική Aston Martin υποχώρησε 6% στο χαμηλότερο επίπεδο της ιστορίας της, ενώ η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης Volkswagen έχασε 3,6%, η μητρική της Chrysler, Stellantis, 6,4%, η Mercedes-Benz 5,5%, η BMW 3,9% και η Porsche 4,2%, ενώ η Volvo Cars και η κατασκευάστρια ανταλλακτικών Continental 2,5% η καθεμία. Παρόμοια ήταν η εικόνα στην Ασία.

Στην Ιαπωνία η Toyota υποχώρησε 2%, η Honda Motor 2,5%, ενώ η Nissan Motor 1,7%. Στη Νότια Κορέα, οι μετοχές της Hyundai Motor βούτηξαν 4,3%. Αποτέλεσμα αυτής της καθίζησης ήταν να εξανεμιστεί χθες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες των δύο χωρών χρηματιστηριακή αξία 16,5 δισ. δολαρίων.

Η πτώση των μετοχών των αυτοκινητοβιομηχανιών παρέσυρε σε πτώση και τους ευρύτερους χρηματιστηριακούς δείκτες. Στη Γερμανία, ο δείκτης DAX του Χρηματιστηρίου της Φρανκφούρτης έκλεισε με πτώση 0,7% έχοντας καταγράψει ενδοσυνεδριακά απώλειες 2%. Τα ταμπλό κοκκίνησαν και στις υπόλοιπες μεγάλες αγορές της Ευρώπης οι οποίες έκλεισαν στο χαμηλότερο των τελευταίων δύο εβδομάδων. Πτώση 0,6% και 1,3% σημείωσαν αντίστοιχα χθες και τα χρηματιστήρια του Τόκιο και της Σεούλ, ενώ στη Wall Street ο δείκτης Dow Jones υποχωρούσε ενδοσυνεδριακά κατά 0,3%. Από τις λίγες εταιρείες που διασώθηκαν από το χθεσινό πατατράκ ήταν η Tesla του Ιλον Μασκ. Η μετοχή της έκανε άλμα 6% καθώς θεωρείται ότι έχοντας το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της στις ΗΠΑ κινδυνεύει λιγότερο από τους δασμούς.

Αντιδράσεις

Οι δασμοί προκάλεσαν πάντως την έντονη αντίδραση κορυφαίων εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ, όπως ο Καναδάς, η Ε.Ε. και η Κίνα. Ο Καναδός πρωθυπουργός Μαρκ Κάρνεϊ χαρακτήρισε αυτούς «ευθεία επίθεση» στους εργαζόμενους της χώρας του, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν «χάσιμο χρόνου» και «ασυνάρτητη κίνηση», ενώ ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ και ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας υιοθετώντας πιο επιθετικό τόνο μίλησαν για σθεναρή απάντηση με την επιβολή δασμών στα αμερικανικά προϊόντα. Ωρες νωρίτερα, ο Ντόναλντ Τραμπ είχε απειλήσει –με ανάρτησή του στο Truth Social– Ε.Ε. και Καναδά ότι αν επιχειρήσουν να συνεργαστούν προκειμένου να βλάψουν οικονομικά τις ΗΠΑ, τότε θα τους επιβληθούν μεγάλης κλίμακας δασμοί, πολύ μεγαλύτεροι από αυτούς που προβλέπονται σήμερα. Η απειλή υποδεικνύει ότι το ενδεχόμενο συντονισμένης αντεπίθεσης από Καναδά και Ε.Ε. με δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα είναι και υπαρκτό και πιθανό. Ας σημειωθεί ότι μία ημέρα πριν από την έναρξη των δασμών στα αυτοκίνητα, στις 2 Απριλίου, ο Τραμπ έχει προαναγγείλει την ανακοίνωση ανταποδοτικών δασμών προς πάσα κατεύθυνση της υφηλίου σε απάντηση οποιουδήποτε μέτρου και πολιτικής που αυτός θεωρεί δυσμενή για τις ΗΠΑ.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ήταν πάντως πιο συγκαταβατική σε σχέση με Παρίσι και Βερολίνο στην αντίδρασή της, λέγοντας ότι η Ε.Ε. θα συνεχίσει να αναζητά λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων, διαφυλάσσοντας παράλληλα τα οικονομικά της συμφέροντα. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες εξήγαγαν πέρυσι 749.000 αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, αξίας 38,5 δισ. ευρώ. Οι δασμοί δεν χτυπούν όλες τις εθνικές αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης το ίδιο. Οι πλέον ευάλωτες είναι οι γερμανικές, καθώς οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 13% των συνολικών τους εξαγωγών. Η αμερικανική αγορά αποτελεί σανίδα σωτηρίας γι’ αυτές καθώς πωλήσεις και έσοδα συρρικνώνονται στην αγορά της Κίνας. Αλλά δεν είναι μόνο οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που θα ζημιωθούν από τους νέους δασμούς. Χάρη στη μακροχρόνια συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών Βορείου Αμερικής οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους έχουν αναπτύξει μια πολύπλοκη αλυσίδα εφοδιασμού με ανταλλακτικά και αυτοκίνητα που συχνά διασχίζουν πολλές φορές ΗΠΑ, Μεξικό και Καναδά πριν καταλήξουν σε μια αντιπροσωπεία. Οι ευρωπαϊκές και ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες αποτελούν μέρος αυτής της αλυσίδας η οποία κινδυνεύει πλέον να σπάσει.

www.efsyn.gr


Σχολιάστε εδώ

για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε


x

Τι θέλετε να αναζητήσετε;