ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΝΙΚΗΣ 5-7
10180 ΑΘΗΝΑ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ TΗΛ.: 210-3332551/2
FAX: 210-3332559
e-mail : press@mnec.gr
Αθήνα, 26 Απριλίου 2010
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΤΗΣ ΕΑΡΙΝΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ
ΣΤΗΝ ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ
(25 ΑΠΡΙΛΙΟΥ)
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλημέρα σας. Σας ευχαριστώ για την αθρόα προσέλευσή σας.
Θα κάνω μερικές εισαγωγικές παρατηρήσεις και στη συνέχεια θα δεχθώ ερωτήσεις. Όπως γνωρίζετε, την περασμένη Παρασκευή, η ελληνική Κυβέρνηση ζήτησε την ενεργοποίηση του μηχανισμού στήριξης που οι Ευρωπαίοι αρχηγοί κρατών και Κυβερνήσεων συμφώνησαν και που έτυχε περαιτέρω επεξεργασίας από τους Υπουργούς του Eurogroup. Πρόκειται για ευρωπαϊκό μηχανισμό, με τον οποίο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) συνδέεται αναφορικά με τη χρηματοδότηση. Πρόκειται για ένα συνολικό τριετές οικονομικό πρόγραμμα και τους όρους χρηματοδότησης.
Κατά τις τελευταίες δύο ημέρες, είχα την ευκαιρία, εδώ, στην Ουάσιγκτον, να συζητήσω την πρόοδο που σημειώθηκε. Χθες το πρωί, είχα συνάντηση με τον Διευθυντή του ΔΝΤ, κ. Strauss-Kahn, με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, κ. OlliRehn και με τον επικεφαλής της ΕΚΤ, κ. Jean-ClaudeTrichet, για να συζητήσουμε το χρονοδιάγραμμα και το επόμενα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε. Σήμερα το πρωί, είχα τη δεύτερη συνάντηση με τον Εκτελεστικό Διευθυντή του ΔΝΤ.
Είχα, επίσης, την ευκαιρία να ανταλλάξω απόψεις και να ενημερώσω τους συναδέλφους μου άλλων ευρωπαϊκών χωρών, ιδίως της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας: την κα Lagarde, τον κ. Trimonte, τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών της Γερμανίας, κ. Rasmussen.
Εκτός της ΕΕ, είχα την ευκαιρία να ενημερώσω για το πού βρισκόμαστε τον Υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ, κ. Geithner, καθώς τους υπουργούς Οικονομικών της Βραζιλίας και της Ρωσίας, ενώ σήμερα θα έχω συνάντηση και με τον Υπουργό Οικονομικών της Κίνας.
Ταυτόχρονα, είχαμε συναντήσεις πιο τεχνικού χαρακτήρα με προσωπικό του ΔΝΤ και με άλλους στη διαδικασία ανάπτυξης αυτού του προγράμματος.
Αυτό που μπορώ να πω αυτήν τη στιγμή είναι ότι είμαστε πολύ σίγουροι ότι οι διαπραγματεύσεις αυτές, που είχαν ξεκινήσει πριν ακόμη ζητήσουμε πραγματικά την ενεργοποίηση του μηχανισμού, θα ολοκληρωθούν μάλλον σύντομα. Εξελίσσονται πολύ καλά. Έχουμε ένα τριετές πλαίσιο, με ισχυρά κριτήρια προϋποθέσεων, ένα πλαίσιο δημοσιονομικής σταθεροποίησης, που πάνω από όλα θα δώσει τις αναγκαίες διαβεβαιώσεις προς τους Έλληνες πολίτες ότι θέτουμε τέρμα στο είδος εκείνο δημοσιονομικής κατάστασης, που γνώριζε η χώρα, κατάσταση που κληρονομήσαμε, όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, πριν από έξι μήνες. Διαβεβαιώνουμε τους Ευρωπαίους εταίρους μας, τη διεθνή κοινότητα και τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Επομένως, προχωρούμε ταχύτατα με όλους αυτούς και με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και με αυτή την έννοια καλωσορίζω τη δήλωση που έκανε, σήμερα το πρωί, ο κ. DominiqueStrauss-Kahn. Είμαστε όλοι πεπεισμένοι ότι όλα θα γίνουν έγκαιρα, ώστε να είμαστε σε θέση να συνεχίσουμε τη χρηματοδότηση του ελληνικού δημοσίου χρέους, χωρίς απολύτως κανένα πρόβλημα.
Σ’ αυτό το σημείο, έχει σημασία να δηλώσω ότι οι διαπραγματεύσεις αυτές δεν ξεκινούν από το μηδέν. Η ελληνική Κυβέρνηση εφαρμόζει ήδη ένα πολύ φιλόδοξο τριετές Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, το οποίο διαμορφώθηκε από κοινού με τους Ευρωπαίους εταίρους μας και ακολουθεί σειρά αποφάσεων που ελήφθησαν από το Ecofin. Ήδη, υπάρχουν μερικά πολύ καλά πρώτα αποτελέσματα: στο πρώτο τρίμηνο του 2010, το έλλειμμα του προϋπολογισμού μειώθηκε κατά 40%, ήτοι κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τις προβλέψεις του Προγράμματος, ενώ στην πράξη ανοίξαμε όλα τα μέτωπα μεταρρυθμίσεων που μπορέσαμε. Έτσι, ήδη ψηφίσαμε μείζον νομοσχέδιο φορολογικής μεταρρύθμισης και αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος, που θα επιτρέψει την αύξηση των εσόδων ως ποσοστό του ΑΕΠ ήδη από φέτος, αλλά ακόμη περισσότερο κατά τα επόμενα έτη. Η συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση έχει, ήδη, εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο και θα αποτυπωθεί σε Σχέδιο Νόμου, το οποίο και θα κατατεθεί στη Βουλή εντός των προσεχών εβδομάδων.
Έχουμε κάνει κάποιες πρώτες ανακοινώσεις όσον αφορά στο άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων, ενώ έπονται και άλλα, όπως πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης, της έγκρισης δαπανών από το Υπουργικό Συμβούλιο και άλλες μεταρρυθμίσεις που θα ανοίξουν τις αγορές προϊόντων, θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό κλίμα και θα προσελκύσουν ξένες επενδύσεις, οι οποίες θα κάνουν την οικονομία πιο παραγωγική και υγιή.
Επομένως, με βάση το τριετές πρόγραμμα που ήδη έχουμε, αυτό θα ενισχυθεί και θα γίνει πιο επιχειρησιακό, με συγκεκριμένα ορόσημα και κριτήρια που από κοινού αποφασίζουμε με την ΕΕ, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το ΔΝΤ. Το Πρόγραμμα αυτό θα είναι έτοιμο και θα ανακοινωθεί αμέσως μόλις ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις. Θα αποτελέσει δε τη βάση για τη χρηματοδότηση που θα προέλθει από κοινού από την ΕΕ και από το ΔΝΤ, με την πλειοψηφία των κονδυλίων να προέρχονται από την ΕΕ, όπως έχει αποφασιστεί σε επίπεδο Αρχηγών Κρατών και Υπουργών Οικονομικών.
Θα δεχτώ τώρα τις ερωτήσεις σας. Παρακαλώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας απασχολεί καθόλου δήλωση που αποδόθηκε στον Υπουργό Οικονομικών της Γερμανίας Schäuble σήμερα το πρωί ότι η Γερμανία δεν έχει ακόμη αποφασίσει εάν θα συμφωνήσει με το αίτημα της Ελλάδας για την οικονομική βοήθεια;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Έχουμε πλήρη εμπιστοσύνη, ότι όταν το πλαίσιο ολοκληρωθεί και ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις, θα έχουμε μια δήλωση ή μάλλον ένα πλαίσιο αλληλένδετων όρων και προϋποθέσεων χρηματοδότησης που όλοι οι Ευρωπαίοι εταίροι μας θα είναι σε θέση να υιοθετήσουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς μπορείτε να μεταφέρετε την αίσθηση στις αγορές και την Ελλάδα ότι έχουν γίνει αρκετά ως προς αυτό;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Νομίζω ότι αυτό που χρειάζεται να κάνουμε είναι να συγκρίνουμε τη σημερινή κατάσταση με την κατάσταση που επικρατούσε πριν από τρεις ή τέσσερις μήνες. Όλοι γνωρίζουν τι αντιμετωπίσαμε όταν ήρθαμε στην εξουσία πριν από έξι μήνες και το μόνο που χρειάζεται είναι να εξετάσουμε τις αποφάσεις που ελήφθησαν από την παρούσα Κυβέρνηση σε αυτούς τους έξι μήνες. Αν συγκρίνετε την κατάσταση σήμερα με αυτά που συνέβαιναν πριν από τέσσερις μήνες, θα διαπιστώσετε ότι τώρα υπάρχει Προϋπολογισμός, ο οποίος βρίσκεται σε καλό δρόμο, ο οποίος είναι πραγματικά μπροστά από το χρονοδιάγραμμα.
Τα μείζονα προβλήματα που ταλανίζουν τη χώρα μας εδώ και πολύ καιρό – το φορολογικό σύστημα που αφήνει απ’ έξω ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού με σημαντική φοροδιαφυγή, Προϋπολογισμό που επέτρεπε την ανεξέλεγκτη αύξηση των δαπανών, συνταξιοδοτικό σύστημα το οποίο δεν είναι βιώσιμο μεσοπρόθεσμα – όλα αυτά ήδη τα αντιμετωπίζουμε.
Αντιλαμβάνομαι ότι οι αγορές δεν έχουν ακόμη πειστεί, αλλά νομίζω ότι το είδος των κινήσεων που κάνουμε και το ισχυρό πλαίσιο που θα αποφασιστεί και που θα συνυπογράψουν όλοι οι εταίροι μας μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων, θα αποτελέσουν ένα πολύ σημαντικό μήνυμα προς τις αγορές, ότι, δηλαδή, αυτό που θα έχουμε θα είναι μια απολύτως βιώσιμη κατάσταση όσον αφορά τόσο στα ελλείμματα όσο και την εξέλιξη του δημόσιου χρέους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολύς λόγος γίνεται για έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη. Η Ελλάδα θα ήταν καλύτερα εντός ή εκτός της Ευρωζώνης;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Νομίζω ότι αυτό το ερώτημα έχει απαντηθεί από πολλούς, όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά και από πολλές ευρωπαϊκές χώρες και από όλα τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Πρόκειται για σενάριο τελείως αβάσιμο. Η Ελλάδα είναι μέλος της Ευρωζώνης, θα παραμένει για πάντα μέλος της Ευρωζώνης, θα παραμείνει για πάντα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τελεία και παύλα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η διαδικασία των διαπραγματεύσεων επιβαρύνεται από καθυστερήσεις, οι οποίες δεν βοηθούν καθόλου την Ελλάδα, όσον αφορά στο κόστος δανεισμού της. Πιστεύετε ότι θα ήταν καλύτερα αν είχατε πάει κατευθείαν στο ΔΝΤ από την πρώτη στιγμή και είχατε αγνοήσει την υπόλοιπη ΕΕ;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν νομίζω ότι είναι δίκαιο να πούμε ότι η διαδικασία των διαπραγματεύσεων έχει επιβαρυνθεί από καθυστερήσεις, καθώς η διαδικασία αυτή ξεκίνησε μόλις πριν από λίγες ημέρες. Αυτό που είχαμε μέχρι τότε ήταν οι δηλώσεις στο υψηλό επίπεδο Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων και μετέπειτα δηλώσεις διευκρινιστικές στο επίπεδο του Eurogroup.
Ουδέποτε ήταν μέσα στις επιλογές της Ελλάδας να προσφύγει απλώς στο ΔΝΤ. Η Ελλάδα είναι μέλος της ΕΕ και ήδη εφαρμόζει Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, που αποφασίσθηκε στο πλαίσιο των υποδείξεων της ΕΕ. Υλοποιούμε τις αποφάσεις του Ecofin και, ως εκ τούτου, η απόφαση - η εμπλοκή του ΔΝΤ ήταν απόφαση που λήφθηκε από τους Ευρωπαίους εταίρους και δεν υπήρξε ποτέ δυνατότητα ή επιλογή από την πλευρά μας να πάμε ξεχωριστά στο ΔΝΤ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους τέθηκε ποτέ ως ζήτημα στις διαπραγματεύσεις;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Άλλο ένα παραπλανητικό στοιχείο που υπάρχει.
Θέλω να δηλώσω κατηγορηματικά ότι καμία έννοια αναδιάρθρωσης δεν έχει ποτέ τεθεί στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων από την ελληνική Κυβέρνηση και δεν υπήρξε ποτέ μέρος οποιασδήποτε πρότασης ή υπόδειξης από το ΔΝΤ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μπορούσατε να είστε πιο συγκεκριμένος σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα; Είναι εφικτό να υπάρξει απόφαση αρχές Μαΐου; Και, δεύτερον, θέλετε να δώσετε κάποιο μήνυμα στους επενδυτές που στοιχηματίζουν στη χρεοκοπία της Ελλάδας;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Νομίζω ότι αρχές Μαΐου είναι μια καλή πρόβλεψη. Δεν θέλω να δώσω συγκεκριμένη ημερομηνία. Όλοι γνωρίζουμε ότι οι διαπραγματεύσεις αυτές χρειάζονται εβδομάδες. Εργαζόμαστε πολύ γρήγορα. Καθώς μιλάμε εδώ, ΕΕ, ΕΚΤ, ΔΝΤ και Ελλάδα εργάζονται πάνω στις τεχνικές λεπτομέρειες και είναι σαφέστατο ότι θέλουμε να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατό.
Στο δεύτερο ερώτημά σας. Βλέπω ότι ένας αριθμός ατόμων στοιχηματίζουν με ιδιαίτερο τρόπο. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι θα χάσουν τα στοιχήματά τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μόλις ανακοινώσατε ότι θα συναντηθείτε με τον Κινέζο Υπουργό Οικονομικών. Θα ζητήσετε συγκεκριμένη βοήθεια από την Κίνα;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συναντώμαι με Υπουργούς εκτός Ευρωζώνης, οι οποίοι είναι μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΝΤ, για να τους ενημερώσω για τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων, διότι όλες αυτές οι χώρες θα συντελέσουν στην απόφαση του ΔΝΤ, η οποία θα ληφθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο. Και αυτό είναι το πλαίσιο της συζήτησης που έχω μαζί τους, τίποτα περισσότερο από αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Κύριε Υπουργέ, εάν ο μηχανισμός στήριξης δεν είναι έτοιμος το Μάιο, από πού θα βρείτε τα χρήματα που χρειάζεστε;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν υπάρχει "εάν". Ο μηχανισμός στήριξης θα είναι έτοιμος το Μάιο και δεν υπάρχει απολύτως κανένας στην Ευρώπη ή έξω από αυτήν που να έχει διαφορετική άποψη γι αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν μεγάλες ανησυχίες ότι το ποσό που συζητείται δεν αρκεί για να λύσει πραγματικά το πρόβλημα του ελληνικού χρέους. Ακούγονται στοιχεία ότι για τα επόμενα τρία χρόνια η Ελλάδα θα χρειαστεί περίπου 80 – 90 δισ. ευρώ και όχι μόνο 45 δισ., που είναι το ποσό που έχει οριστεί από τους Υπουργούς Οικονομικών της ΕΕ.
Λοιπόν, πόσα χρήματα θα χρειαστείτε για αυτό το πρόγραμμα των τριών ετών;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τώρα, δεν μπορώ να αναφερθώ σε συγκεκριμένα στοιχεία, διότι είναι μέρος της διαπραγμάτευσης και των αποφάσεων που θα ληφθούν, αλλά ας θυμηθούμε τι έχει αποφασιστεί. Αυτό που έχει αποφασισθεί είναι ότι από την ΕΕ υπάρχει δέσμευση για 30 δισ. ευρώ για το 2010, με πρόσθετα κεφάλαια για τα επόμενα έτη, με βάση το πρόγραμμα. Και το ΔΝΤ θα έχει μια τριετή δέσμευση, και πάλι σύμφωνα με το πρόγραμμα. Όλοι γνωρίζουμε ότι τα ποσά πρέπει να αντικατοπτρίζουν την κατάσταση και να είναι αρκετά, ώστε να είναι σε θέση να διαβεβαιώσουν τις αγορές για τη σταθερότητα και τη βιωσιμότητα της ελληνικής οικονομίας.
Ωστόσο, θέλω να τονίσω το εξής. Είναι όλα ζήτημα ανάκτησης της εμπιστοσύνης της αγοράς και η εμπιστοσύνη της αγοράς επανακτάται καθιστώντας σαφές το σχέδιο διάσωσης που υπάρχει και δείχνοντας πώς καταρτίζουμε νέες πολιτικές και πώς λαμβάνουμε τις δύσκολες αποφάσεις. Και έχουμε δείξει μέχρι τώρα, τους τελευταίους μήνες, ότι δεν έχουμε διστάσει καθόλου να λάβουμε ορισμένες δύσκολες αποφάσεις, αποφάσεις που έχουν τύχει θετικής υποδοχής από όλους τους ευρωπαίους εταίρους μας, αποφάσεις που οι Έλληνες πολίτες, παρ’ όλο που δεν ήταν καθόλου εύκολο να τις απορροφήσουν, τις έχουν κατανοήσει και είναι απολύτως απαραίτητες για να καταστεί και πάλι η οικονομία βιώσιμη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καταλαβαίνω ότι δεν μπορείτε να μας δώσετε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τα στοιχεία και τους αριθμούς, αλλά ενδιαφέρομαι να μάθω τι απαντάτε σε αυτό που πολλοί αναλυτές και παρατηρητές λένε, ότι, λόγω της φύσης του, το πακέτο που συζητείται αυτή τη στιγμή θα λύσει τα προβλήματα της Ελλάδας μόνο βραχυπρόθεσμα, και ότι μπορεί να είστε εντάξει για φέτος, αλλά αυτό που βλέπουμε τώρα πρόκειται να επαναληφθεί και του χρόνου. Πώς θα απαντούσατε στους εν λόγω ισχυρισμούς;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αυτού του τύπου τα σενάρια που έχω δει και έχω διαβάσει, βασίζονται στην παραδοχή ότι δεν υπάρχει αλλαγή πολιτικής και ότι η ελληνική Κυβέρνηση δεν θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για τη μεταρρύθμιση της ελληνικής οικονομίας και την αντιμετώπιση των μακροχρόνιων διαρθρωτικών προβλημάτων. Όταν συμβούν αυτά, αυξάνει η παραγωγική ικανότητα και μειώνονται οι ανάγκες για χρηματοδότηση.
Έχουμε κάνει, εξάλλου, τους υπολογισμούς μας που βασίζονται σε κρίσιμες εκτιμήσεις του ονομαστικού ρυθμού ανάπτυξης κατά τα επόμενα έτη και σε όρους χρηματοδότησης που, σε τελική ανάλυση, αποτελούν μια ενδογενή μεταβλητή, καθώς εξαρτώνται από την ψυχολογία των αγορών.
Τα στοιχεία που έχουμε, ακόμη και για τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, είναι αρκετά ενθαρρυντικά, και μας δείχνουν, για παράδειγμα, όσον αφορά στις νέες παραγγελίες, τις προσδοκίες για το λιανικό εμπόριο κ.α., μια εικόνα πολύ καλύτερη από αυτή που πολλοί αναλυτές εκτιμούν.
Το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι η οικονομία θα είναι σε θέση να επανέλθει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης ίσως και νωρίτερα από το αναμενόμενο. Φυσικά, φέτος θα έχουμε αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης - δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό – όπως και, ενδεχομένως, το προσεχές έτος. Υποδηλώνει, επίσης, ότι ο συνδυασμός αυτών που βλέπουμε τώρα με τις αλλαγές πολιτικής που βρίσκονται σε εξέλιξη, είναι σε θέση να δημιουργήσουν ένα τελείως διαφορετικό περιβάλλον, που θα υποστηρίξει ονομαστικό ρυθμό ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια και θα μειώσει ή τουλάχιστον θα περιορίσει το κόστος της χρηματοδότησης το χρέους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είστε ικανοποιημένος από όσα σας είπε ο κ. Strauss-Kahn, όσον αφορά στη χρηματοδότηση από το ΔΝΤ; Θα δοθούν τα χρήματα, όπως θέλουν να ξέρουν οι αγορές; Και πώς αξιολογείτε τις δηλώσεις υποστήριξης προς την Ελλάδα του Υπουργού Οικονομικών των ΗΠΑ;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και για τα δυο ζητήματα η απάντηση είναι κοντολογίς "ναι". Πράγματι, ο Διευθυντήςτου ΔΝΤ ήταν πολύ σαφής και πολύ υποστηρικτικός σχετικά με την προθυμία του Ταμείου να συμμετάσχει με τους όρους που έχουν αποφασιστεί, ενώ είναι ιδιαίτερα καλή μέχρι στιγμής και η συνεργασία με την ομάδα του Ταμείου που βρίσκεται στην Αθήνα, σε σύμπραξη με την ΕΕ και την ΕΚΤ.
Επιτρέψτε μου επίσης να πω ότι έχουμε σχεδόν ολοκληρώσει δύο εβδομάδες εντατικής συνεργασίας με τις αντιπροσωπείες τεχνικής βοήθειας στο τομέα της είσπραξης εσόδων και στο πλαίσιο κατάρτισης μεσοπρόθεσμου Προϋπολογισμού στην Ελλάδα και έχουμε πολύ καλές προτάσεις, τις οποίες θα εφαρμόσουμε.
Αναλόγως,οι δηλώσεις του κ. Geithner ήταν πολύ θετικές, και είναι σαφές ότι οι ΗΠΑ θέλουν να υποστηρίξουν όλες τις προσπάθειες που γίνονται για την ταχεία ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν το 1987 η Κορέα διασώθηκε από το ΔΝΤ, αποκάλεσαν την ημέρα εκείνη ως ημέρα εθνικής ντροπής. Είναι οι μέρες αυτές εθνικής ντροπής για την Ελλάδα;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πρώτα από όλα, κάθε αναζήτηση αναλογίας με άλλες χώρες είναι εξ ορισμού λάθος. Κάθε χώρα έχει τα δικά της προβλήματα, τα δικά της χαρακτηριστικά.
Δεύτερον, είμαστε - σε αντίθεση με ό,τι υπονοείτε- ιδιαίτερα ευτυχείς που σε αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία για την χώρα, όπου ήρθε η ώρα να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που σιγοβράζουν εδώ και χρόνια, έχουμε ένα μηχανισμό που έχει αποφασιστεί από τους Ευρωπαίους ηγέτες και μπορεί να συμπεριλαμβάνει και το ΔΝΤ. Αυτό είναι για μας ένα αναντικατάστατο εργαλείο, για να μας δώσει το χρόνο να κάνουμε τις αλλαγές που μόνο η ελληνική Κυβέρνηση μπορεί να υλοποιήσει. Εμείς, δεν περιμένουμε από κανέναν να κάνει τη δουλειά μας. Εμείς θα υλοποιήσουμε τις δύσκολες αποφάσεις. Εμείς θα μειώσουμε τις δαπάνες, εμείς θα βρούμε τρόπους για την αύξηση των εσόδων, εμείς θα θέσουμε εκ νέου την οικονομία σε σταθερή πορεία, εμείς θα υλοποιήσουμε τις δύσκολες μεταρρυθμίσεις, με τη φορολογική μεταρρύθμιση, τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας. Και θα το πράξουμε.
Επομένως, δεν είναι ζήτημα ημέρας ντροπής ή κάτι τέτοιο. Είναι ζήτημα συνειδητοποίησης του ό, τι χρειάζεται να γίνει και ύπαρξης μηχανισμού που θα μας δώσει το χρόνο και την απαραίτητη χρηματοδότηση για να γίνει ό,τι απολύτως χρειάζεται να γίνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλοί λένε ότι τα προβλήματα της Ελλάδας αφορούν ειδικά την Ελλάδα, αλλά υπάρχουν και άλλοι που τα παρουσιάζουν ως προβλήματα που μοιράζονται και πολλές άλλες χώρες σε ό,τι αφορά τα ελλείμματα. Τόσο στις τρέχουσες συναλλαγές όσο και στον Προϋπολογισμό. Πώς το σχολιάζετε; Πιστεύετε ότι υπάρχουν διδάγματα για άλλες χώρες τόσο στην Ευρώπη όσο και αλλού;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Είπα πριν ότι κάθε χώρα έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό. Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα ιδιαίτερα δύσκολο πρόβλημα, συνδυασμού υψηλού ελλείμματος, υψηλού χρέους, μαζί με προβλήματα ανταγωνιστικότητας.
Ωστόσο, είναι επίσης σαφές ότι αυτό που συζητάμε εδώ δεν είναι ένα ελληνικό μόνο πρόβλημα. Υπάρχουν ευρύτερα θέματα γύρω από το ευρώ και την Ευρωζώνη και την απόφαση που έχουν καταστήσει σαφή οι ηγέτες της Ευρωζώνης, ότι δηλαδή θα διαφυλαχθεί η ακεραιότητα του κοινού μας νομίσματος. Υπάρχουν ζητήματα σχετικά με το υψηλό χρέος, το οποίο όλες οι χώρες έχουν σωρεύσει τα δύο τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα της κρίσης. Είχαμε μακρές συζητήσεις στο Eurogroup και στο Ecofin για το πώς να το αντιμετωπίσουμε αυτό.
Και πάλι, κάθε χώρα είναι μια ξεχωριστή περίπτωση, αλλά πιστεύουμε ότι αυτός ο μηχανισμός που έχει δημιουργηθεί είναι κάτι απολύτως αναγκαίο και είναι πολύ καλό το γεγονός ότι την ίδια στιγμή έχει ληφθεί απόφαση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να ανοίξει μια μακροχρόνια συζήτηση στην οποία θα προεδρεύει ο Πρόεδρος του Συμβουλίου, ο κ. Van Rompuy, σχετικά με τις αλλαγές που θα επιτρέψουν δημιουργία μηχανισμού, ο οποίος θα διασφαλίζει ότι τέτοιου είδους προβλήματα δεν θα έρχονται στην επιφάνεια τόσο δραματικά στο μέλλον, όπως συμβαίνει τώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πιστεύετε ότι το ΔΝΤ θα δώσει χρήματα πριν από τους Ευρωπαίους; Και, δεύτερον, τι πρόκειται να γίνει η Ελλάδα; Αργεντινή του 2001 ή Λετονία του 2008;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Έχω ήδη πει ότι θα αντισταθώ σε κάθε είδους παραλληλισμό με άλλες χώρες. Έχουμε μια συγκεκριμένη κατάσταση στη χώρα μας και θα ασχοληθούμε με αυτή με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Σε σχέση με τη χρηματοδότηση από το ΔΝΤ και την ΕΕ, είναι σαφές ότι έχουμε δύο διαδικασίες που κινούνται παράλληλα. Έχουμε ένα έγγραφο, το οποίο έχει τις προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση, κριτήρια, όρους και απαιτήσεις για τη χρηματοδότηση και το έγγραφο σχεδόν ταυτόχρονα θα πάει στο ΔΝΤ και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για έγκριση. Αυτό σημαίνει ότι η καταβολή θα γίνει ταυτόχρονα και από τις δύο πλευρές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Αναφερθήκατε στο πρόβλημα ανταγωνιστικότητας της χώρας σας, καθώς και στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που προτίθεστε να προωθήσετε, οι οποίες φυσικά θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να φέρουν αποτελέσματα. Εν τω μεταξύ, δεδομένου ότι δεν μπορείτε να προσφύγετε στην υποτίμηση ως μέτρο για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς σας, είστε διατεθειμένος να δεχτείτε τον αποπληθωρισμό, ενδεχομένως για πολλά χρόνια προκειμένου να ανακτήσετε την ανταγωνιστικότητά σας;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Λοιπόν, τα στοιχεία μας δείχνουν ότι φέτος θα έχουμε αρνητική αύξηση του ΑΕΠ. Γνωρίζετε ότι έχουμε λάβει μέτρα, σκληρά μέτρα, για τη μείωση του μισθολογικού κόστους στο δημόσιο τομέα. Τα μέτρα μας για το 2010 μειώνουν στην πραγματικότητα τους ονομαστικούς μισθούς στο δημόσιο τομέα κατά 10%, ποσοστό που είναι πολύ υψηλό.
Το πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας είναι σαφώς θέμα ευρύτερης σημασίας, καθώς είναι κυρίως διαρθρωτικού χαρακτήρα. Έχει σχέση με τον τρόπο λειτουργίας των αγορών, με ολιγοπωλιακές δομές, με τιμές υψηλότερες από αυτές των ανταγωνιστών μας. Το κόστος των μισθών αποτελεί μέρος της συζήτησης, αλλά δεν είναι το κύριο στοιχείο της συζήτησης.
Ως προς το αν τα πράγματα μπορούν να προχωρήσουν γρήγορα, ναι, μπορούν να προχωρήσουν πολύ γρήγορα, καθώς ήδη, για παράδειγμα, το άνοιγμα των αγορών για φορτηγά και μεταφορές θα έχει άμεσο αντίκτυπο στις τιμές και, κατά συνέπεια, να μπορέσει να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών.
Έτσι λοιπόν, το γεγονός ότι μια χώρα συμμετέχει σε μια νομισματική ένωση και ως εκ τούτου δεν έχει τη συναλλαγματική ισοτιμία ως μεταβλητή, δεν συνεπάγεται πως δεν υπάρχουν άλλοι τρόποι άμεσης βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς της και κατ’ επέκταση των εξαγωγικών της επιδόσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επανέρχομαι στην πρώτη ερώτηση σχετικά με τον σκεπτικισμό που εξέφρασε δημόσια η γερμανική Κυβέρνηση. Ποια είναι η αντίδρασή σας επί του θέματος και θα υπάρξουν ιδιαίτερες προσπάθειες ώστε να πεισθεί;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Έχω ήδη απαντήσει στο ερώτημα αυτό. Μιλάω πολύ τακτικά με τον WolfgangSchäuble. Έχουμε μια πολύ καλή σχέση. Είναι απολύτως σύμφωνοι κι αυτοί με την ανάγκη για ένα πλαίσιο προϋποθέσεων και υποστηρίζουν πλήρως την απόφαση που η Γερμανία συνυπέγραψε σε επίπεδο Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων, καθώς και σε επίπεδο Ευρωομάδας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Μπορείτε να δώσετε κάποια ένδειξη του χρονοδιαγράμματός σας για ιδιωτικοποιήσεις ως τρόπο αύξησης των εσόδων, ποιες θα είναι οι πρώτες που θα γίνουν, πότε, πόσο, καθώς και τον τρόπο με το οποίο πρόκειται να προχωρήσετε επί αυτού;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα μου επιτρέψετε να καταθέσω πρώτα το σύνολο των συναφών προτάσεων και επιλογών μου στο Υπουργικό Συμβούλιο, που θα συνέλθει τις προσεχείς εβδομάδες, οπότε και τότε θα γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις. Υπάρχουν πολλά πράγματα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και πολλές πιθανές επιλογές για να προχωρήσουμε.
Δεν πρόκειται να προβούμε σε ξεπούλημα – θέλω να είμαι σαφέστατος ως προς αυτό – αλλά υπάρχουν πολλές διαφορετικές επιλογές που θα μας επιτρέψουν να κερδίσουμε από τη μείωση της συμμετοχής της κυβέρνησης σε δημόσιες εταιρείες, να βελτιώσουμε τη λειτουργία των συγκεκριμένων τομέων, να αυξήσουμε τα έσοδα κι έτσι να έχουμε ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Δεν είναι απλώς θέμα κρατικών εσόδων. Δεν είναι απλώς θέμα μείωσης του χρέους μέσω ιδιωτικοποιήσεων. Είναι ζήτημα δημιουργίας ενός πιο ανταγωνιστικού περιβάλλοντος.
Τέλος, το ελληνικό Δημόσιο διαθέτει τεράστιο αριθμό ακινήτων ύψους δεκάδων – ή μάλλον εκατοντάδων – δισεκατομμυρίων και η ορθή αξιοποίηση αυτών θα μας επιτρέψει να συγκεντρώσουμε κεφάλαια, αλλά και να αποδεσμεύσουμε πόρους στον ιδιωτικό τομέα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Έχω μια ερώτηση σχετική με το επίσημο αίτημα σας, που κατατέθηκε την Παρασκευή, νομίζω λίγο νωρίτερα από ό,τι ανέμενε η αγορά. Τι σας έκανε να αποφασίσετε νωρίτερα από το αναμενόμενο το αίτημα; Έχει να κάνει με το πρόβλημα των στατιστικών στοιχείων ή την υποβάθμιση της πιστοληπτικής σας ικανότητας από συγκεκριμένο οίκο ή κάποια πίεση από εξωτερικούς παράγοντες;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σας ευχαριστώ για την ερώτηση. Αυτό που παρατηρούμε, αυτή τη στιγμή, είναι μια σειρά από αβεβαιότητες, που επηρεάζουν τις συνθήκες της αγοράς. Η αγορά εκτιμά πως το γεγονός ότι δεν έχουμε ήδη μια πλήρη συμφωνία με όλες τις λεπτομέρειες συνιστά αβεβαιότητα. Όσον αφορά εμάς, δεν υπάρχει καμία αβεβαιότητα. Θα υπάρχει πλήρης συμφωνία με πολύ συγκεκριμένα συνοδευτικά στοιχεία.
Μία επιπλέον αβεβαιότητα στην αγορά είναι αν η Ελλάδα θα θελήσει να την αξιοποιήσει. Η κίνηση μας την Παρασκευή έγινε ώστε να αρθεί η αβεβαιότητα και να καταστεί σε όλους απολύτως σαφές ότι συνεχίζουμε τις διαπραγματεύσεις με σκοπό τη σύναψη συμφωνίας. Κινηθήκαμε την Παρασκευή κατόπιν των γνωστών ανακοινώσεων της Πέμπτης σχετικά με την αναθεώρηση των στοιχείων για το 2009 - δυστυχώς, άλλη μία κληρονομιά του παρελθόντος και νομίζω ότι τα νέα αυτά στοιχεία επιβεβαιώνουν πως η ελληνική Κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να βάλει σε τάξη τα στατιστικά της στοιχεία - καθώς επίσης και κατόπιν της υποβάθμισης της Moody’s.
Έτσι, στο νέο αυτό περιβάλλον, θελήσαμε να εξαλείψουμε αυτή την αβεβαιότητα και να ξεκαθαρίζουμε ότι στο σημείο αυτό, ο μηχανισμός που μέχρι πρόσφατα ελπίζαμε πως δεν θα χρειαζόταν να χρησιμοποιηθεί, με τις νέες συνθήκες φαίνεται να έγινε απαραίτητος όχι μόνο βραχυπρόθεσμα, αλλά απαραίτητος και για να διαβεβαιώσει μεσοπρόθεσμα πως θα είναι εκεί, διασφαλίζοντας τη χρηματοδότηση του δημοσίου χρέους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Έχει ζητήσει η Ελλάδα από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ή τις χώρες της ΕΕ να της παράσχουν βραχυπρόθεσμα δάνεια γεφύρωσης της διαφοράς, έως ότου ενεργοποιηθεί το πλήρες πακέτο;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ:Μου δίνετε την ευκαιρία να αναφερθώ στο γεγονός ότι ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη κινήσει κοινοβουλευτικές διαδικασίες προκειμένου να αποδεσμευτούν τα κεφάλαια που έχουν αποφασιστεί, και θέλω δημοσίως να τους ευχαριστήσω ως προς αυτό, που έγινε πριν ακόμη ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.
Δεδομένων των κινήσεων αυτών και δεδομένου ότι αναμένουμε την υπογραφή της συμφωνίας από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ στο πρώτο 10ήμερο του Μαΐου - ίσως λίγο αργότερα - και ανάλογα με το πόσο γρήγορα θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε, ενδέχεται να μην υπάρξει ανάγκη χρηματοδότησης-γέφυρας και να μπορέσουμε να προχωρήσουμε απ’ ευθείας σε κανονική χρηματοδότηση.
Αν, ωστόσο, υπάρχει κάποια καθυστέρηση στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες, είναι σαφέστατο σε ευρωπαϊκό επίπεδο ότι η χρηματοδότηση του ΔΝΤ μπορεί να συνδυαστεί, γεφυρώνοντας τη χρηματοδότηση από τις ευρωπαϊκές χώρες που είναι έτοιμες και πρόθυμες και είναι πολλές που το έχουν ήδη δηλώσει δημοσίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Πώς αισθάνεστε ως η πρώτη χώρα που προκάλεσε την εφαρμογή του ΔΝΤ στη ζώνη του ευρώ; Πως νιώθετε για αυτό;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ:Νομίζω πως η περίπτωση της Ελλάδας έδειξε ότι το ευρωπαϊκό οικοδόμημα είχε ανάγκη να συμπληρωθεί και να ενισχυθεί περαιτέρω και να βελτιωθεί. Έτσι, παρ’ όλο που είμαστε εν μέσω μίας θύελλας, πιστεύω ότι ήταν μια καλή ευκαιρία να δείξουμε ότι τα μέλη της Ευρωζώνης ήταν έτοιμα και πρόθυμα να λάβουν κάθε αναγκαίο μέτρο για να διασφαλίσουν αυτό που ήταν αποτέλεσμα μίας μεγάλης, τεράστιας σημασίας απόφασης που ελήφθη πριν από μερικά χρόνια, ότι η Ευρώπη και τα μέλη της που έχουν σήμερα το ευρώ, έχουν δεσμευθεί για ένα κοινό νόμισμα και θα το υπερασπιστούμε με κάθε κόστος.
Έτσι το βλέπω και όχι ως παράδειγμα μίας χώρας που επέτρεψε στο ΔΝΤ να έλθει πρώτη φορά στην Ευρώπη.
Επιτρέψτε μου να καταστήσω απολύτως σαφές πως η Ελλάδα, όπως και όλα τα άλλα κράτη μέλη της Ένωσης, είναι μέλη του ΔΝΤ και έτσι δεν είναι αφύσικο να ζητήσει από το ΔΝΤ να έρθει συμπληρωματικά, προσκομίζοντας την εμπειρία του, την τεχνογνωσία του, καθώς και τη χρηματοδότησή του, συμβάλλοντας σε μία ευρύτερη ευρωπαϊκή λύση, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού μηχανισμού.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Σχολιάστε εδώ
για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε