Ημερομηνία: 15/2/2007 7:24:00 μμ Περιοχή: Σόφια Βουλγαρία Από: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Μεγέθυνση -
Σμίκρυνση
Το υπουργικό συμβούλιο της Βουλγαρίας ενέκρινε σήμερα την πρόταση του υπουργού
Περιφερειακής Ανάπτυξης και Χωροταξίας Ασέν Γκαγκαούζοφ για συμμετοχή της χώρας
στην τριμερή συμφωνία κατασκευής και εκμετάλλευσης του πετρελαιαγωγού
Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης.
Εξουσιοδότησε δε τον κ.Γκαγκαούζοφ να την υπογράψει εκ μέρους της βουλγαρικής
κυβέρνησης μαζί με τους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες της Ελλάδας και της
Ρωσίας. Την είδηση ανακοίνωσε ο Βούλγαρος πρωθυπουργός Σεργκέι Στανίσεφ μετά
από πολύωρη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.
Σε συνέντευξη Τύπου, ο κ. Στανίσεφ τόνισε την ιδιαίτερη σημασία, την οποία
αποδίδει η βουλγαρική κυβέρνηση στο στρατηγικό αυτό έργο, το οποίο θα
εξασφαλίσει οικονομικά οφέλη 35-50 εκατ. δολαρίων για τον κρατικό προϋπολογισμό
και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας για περίπου 1.000 Βούλγαρους, οι
οποίοι αναμένεται να απασχοληθούν στην κατασκευή και την εκμετάλλευση του
πετρελαιαγωγού.
Ακόμα μεγαλύτερη, όμως, είναι η γεωπολιτική σημασία του αγωγού, ο οποίος
αναμένεται να καταστεί σημαντικός κρίκος του δικτύου μεταφοράς ενεργειακών
πόρων στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον Βούλγαρο πρωθυπουργό, ο οποίος υπογράμμισε
τις θετικές προεκτάσεις για την εθνική ασφάλεια της χώρας από την κατασκευή του
αγωγού στην επικράτειά της.
Η υλοποίηση της τριμερούς συμφωνίας για τον αγωγό κατέστη δυνατή χάρη στη νέα
δυναμική στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των τριών ενδιαφερόμενων χωρών, κατά τη
διάρκεια του περασμένου έτους, ύστερα από πολύχρονες άκαρπες συζητήσεις, όπως
χαρακτηριστικά επισήμανε ο κ. Στανίσεφ.
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εξωτερικών
Ιβάιλο Κάλφιν είπε ότι η συμφωνία μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου για την
Ελλάδα και άλλες χώρες των Βαλκανίων μέχρι το 2030, την οποία υπέγραψε πρόσφατα
η Βουλγαρία με τη ρωσική επιχείρηση "Gazprom", καθώς και ο πετρελαιαγωγός
Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, θα μεταμορφώσουν τη Βουλγαρία σε σημαντικό
ενεργειακό κέντρο στην ευρύτερη περιοχή.
Τόνισε δε ότι για την κατασκευή του τμήματος του αγωγού, μήκους 155 χλμ. στη
Βουλγαρία, θα επενδυθούν περίπου 400 εκατ. δολάρια, ενώ διέψευσε τις όποιες
ανησυχίες εκφράστηκαν τις τελευταίες μέρες από τοπικούς πολιτικούς παράγοντες
για τυχόν απειλές για το περιβάλλον του Μπουργκάς, του μεγάλου λιμανιού της
Μαύρης Θάλασσας, λέγοντας ότι ο αγωγός δεν θα εξαιρεθεί από τους αυστηρούς
νομοθετικούς κανόνες προστασίας του περιβάλλοντος, τους οποίους εφαρμόζει η
Βουλγαρία ως χώρα-μέλος της ΕΕ.
Δύο δημόσιες επιχειρήσεις θα εκπροσωπήσουν τη βουλγαρική πλευρά στο μερίδιο του
24,5% της Διεθνούς Εταιρίας, η οποία θα κατασκευάσει τον αγωγό, όπως ανακοίνωσε
από την πλευρά του ο κ. Γκαγκαούζοφ. Πρόκειται για τις εξειδικευμένες στην
κατασκευή και εκμετάλλευση αγωγών φυσικού αερίου εταιρίες "Technoexportstoi"
και "Bulgargaz", οι διοικήσεις των οποίων θα λάβουν αργότερα την
(συντονισμένη με την κυβέρνηση) απόφασή τους για αν θα επενδύσουν τα ανάλογα
κεφάλαια στην κατασκευή του αγωγού ή θα πουλήσουν τις μετοχές τους.
"Πιθανότερη είναι η πώληση", όπως εκτίμησε ο κ. Γκαγκαούζοφ, απαντώντας σε
ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ για το ποια από τις δύο εναλλακτικές λύσεις είναι
πιθανότερο να επιλέξει η Βουλγαρία.
Σε πρόσφατες δηλώσεις του στο βουλγάρικο Τύπο, ο κ. Γκαγκαούζοφ είχε επισημάνει
ότι έχουν γίνει προκαταρκτικές διαβουλεύσεις με ενδιαφερόμενες πετρελαϊκές
εταιρίες των ΗΠΑ και του Καζακστάν σχετικά με το ενδεχόμενο της πώλησης των
μετοχών της Βουλγαρίας στη διεθνή εταιρία.
Τόσο τα τερματικά στο Μπουργκάς και στην Αλεξανδρούπολη, όσο και ο ίδιος ο
αγωγός, μαζί με τα αντλιοστάσια συμπίεσης και προώθησης του πετρελαίου και τις
υπόλοιπες εγκαταστάσεις, θα είναι ιδιοκτησία της διεθνούς εταιρίας, διευκρίνισε
ο κ. Γκαγκαούζοφ, σύμφωνα με τον οποίο η σχετική συμφωνία θα υπογραφεί, κατά
πάσα πιθανότητα, στις 6 Μαρτίου στην Αθήνα. Το κόστος κατασκευής του αγωγού
υπολογίζεται σε 700 εκατ. δολάρια, αλλά, σύμφωνα με τον κ. Γκαγκαούζοφ, αυτές
είναι προκαταρκτικές εκτιμήσεις.
Τριάντα πέντε ως πενήντα εκατομμύρια τόνοι ρωσικού πετρελαίου θα μεταφέρονται
κάθε χρόνο μέσω του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τον κ. Κάλφιν,
ο οποίος χαρακτήρισε μεγάλη επιτυχία τη συμφωνία των τριών χωρών για την
κατασκευή του στρατηγικού αυτού έργου. Αν δεν είχε γίνει, η εναλλακτική λύση
ήταν το ρωσικό πετρέλαιο να φτάνει στην Ευρώπη μέσω της Τουρκίας, πρόσθεσε ο κ.
Κάλφιν.
|