Forum | Εγγραφή | Υπενθύμηση Κωδικού | Λίστα Μελών | Αναζήτηση
 
21/8/2017
User: Pass:  

Αρχική Σελίδα

Παρουσίαση

Οι Θέσεις Μας

Διακήρυξη

Δημοσιεύσεις

Συντονιστική Επιτροπή

Νόμοι που διέπουν το επάγγελμα

Χρήστες: 5214
 
Tel2103813942
Fax2103813942
Email info@akioe.gr
 

NewsLetter

Γράψτε το email σας για να λαμβάνετε τα νέα μας

 

 
 

Αρθρα

Μπρος στις ιδιωτικοποιήσεις... ποιος ασχολείται με τη μαφία; Του Θεόδωρου Ανδρεάδη Συγγελλάκη
Αβέβαιη Γερμανία. Του Κώστα Βεργόπουλου Καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Paris VIII
To χρέος και η επανεκκίνηση . Του Κώστα Βεργόπουλου
«Θυροκολλήθηκαν» στην Deutsche Bank οι 95 θέσεις κατά του καπιταλισμού
Η καταλήστευση της Αφρικής από τις offshor
Αντρές Σολιμάνο στο tvxs.gr: Ζούμε σε πολύ επικίνδυνους καιρούς

Περισσότερα...

 

Είπαν & λάλησαν

είπαν...

Μελανσόν: Προσοχή! Εγώ δεν είμαι Τσίπρας 
«Οι Έλληνες τιτιβίζουν για τους αναστεναγμούς της Deutsche Bank». Το BBC για τα ελληνικά tweets για την DB 
Βλαντιμίρ Πούτιν είπε για τους Τούρκους..........  

Περισσότερα...

λάλησαν...

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ο κ. Μπογδάνος μου θύμισε εμένα»  
Νότης Μηταράκης : «Μην ανησυχείς, δεν θα χάσεις ούτε ένα ευρώ από μένα», «να πάμε καλά στις εκλογές και μετά θα πληρωθείς για όλα όπως σου αξίζει» 
Βέμπερ: Το πρόβλημα της Ελλάδας είναι ότι έχει κομμουνιστή πρωθυπουργό 

Περισσότερα...

 

Γρήγοροι Σύνδεσμοι

TAXISnet

Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων

Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών

Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας

Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων

ΙΚΑ

Ο.Α.Ε.Ε.

 

Βοηθήματα

Βιβλιοπαρουσίαση

Νομοθετικά

Ερωτήματα

Εργασία

Οικονομικά

Ομιλίες σε Video

 
 

Η ΑΝΑΓΚΗ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ ( Value Added Tax ) ΣΤΗ

�������� 
 

Ημερομηνία: 23/11/2016 9:00:00 πμ   Μεγέθυνση - Σμίκρυνση - Σχολιασμός

Η ΑΝΑΓΚΗ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ

ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ ( Value Added Tax )

ΣΤΗΝ Ε.Ε ( European Union )

Επιμέλεια: ΚΟΛΣΟΥΖΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Εφοριακός υπάλληλος Π.Ε της Δ.Ο.Υ Δράμας

ΣΤΗΝ Ε.Ε ( European Union )

Επιμέλεια: ΚΟΛΣΟΥΖΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Εφοριακός υπάλληλος Π.Ε της Δ.Ο.Υ Δράμας

I.              ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Στις μέρες μας επανήλθε πάλι στην επικαιρότητα, η ανάγκη αλλαγής πλεύσης στο κοινό συστήμα επιβολής του Φ.Π.Α. που εφαρμόζεται στη Ε.Ε. Ενός συστήματος, το όποιο στην πορεία των χρόνων έχει κατακερματιστεί, έχει καταστεί αναχρονιστικό, αφού εφαρμόζεται από το 1993 έως και σήμερα χωρίς να έχουν γίνει ουσιαστικές αλλαγές. Η ανάγκη αυτή αποτυπώνεται με τον πιο γλαφυρό τρόπο στο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ( European Commission ) στις 07.04.2016 και έθεσε ουσιαστικά εκ νέου τον διάλογο που έχει ξεκινήσει ήδη από το 2011 με τα κράτη-μέλη , προκειμένου να προχωρήσει μετά από διαβούλευση όχι μόνο με αυτά, αλλά και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ( επιχειρήσεις , επαγγελματίες, ακαδημαϊκούς , εμπειρογνώμονες κ.α ) σε ουσιώδη μεταρρύθμιση του Φ.Π.Α. προς όφελος των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

II.              ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ – ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Φ.Π.Α

Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας αντικατέστησε τον φόρο κύκλου εργασιών. Τα τότε συστήματα των σωρευτικών και επαναληπτικών φόρων επί του κύκλου εργασιών, τα οποία εφαρμόζονταν σε πέντε από τα έξι αρχικά κράτη μέλη ( πλην της Γαλλίας ) της τότε Ε.Ο.Κ ( Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας ) , είχαν την ιδιότητα να επιβαρύνουν την τιμή κατανάλωσης ενός προϊόντος ανάλογα με τον αριθμό των συναλλαγών που είχαν χρειαστεί να γίνουν μέχρι να φτάσουν στον τελικό καταναλωτή.

Το σύστημα με αυτόν τον τρόπο επιβάρυνε περισσότερο την παραγωγή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ( Small and Medium Enterprises ) και ευνοούσε τεχνητά τις κάθετα ολοκληρωμένες επιχειρήσεις γιατί σε αυτές, τα διάφορα στάδια παραγωγής και διανομής ενός προϊόντος δεν φορολογούνταν χωριστά. Οι κάθετα ολοκληρωμένες επιχειρήσεις είχαν έτσι ένα σοβαρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και θα μπορούσαν να εκδιώξουν από την αγορά ή να απορροφήσουν μία - μία τις μικρές ανταγωνίστριες επιχειρήσεις. Για τους λόγους αυτούς, η Επιτροπή πείστηκε ( από τους εμπειρογνώμονες ) στις αρχές της δεκαετίας του '60, ότι η μόνη ριζική λύση στα προβλήματα που έθεταν οι σωρευτικοί φόροι ήταν η αντικατάστασή τους από το σύστημα του φόρου επί της προστιθέμενης αξίας.

H βασική αρχή του κοινού συστήματος ΦΠΑ συνίσταται στην επιβολή επί των αγαθών και των υπηρεσιών ενός γενικού φόρου κατανάλωσης, ακριβώς ανάλογου με την τιμή των αγαθών και των υπηρεσιών, όποιος και αν είναι ο αριθμός των πράξεων, που παρεμβάλλονται στη διαδικασία παραγωγής και διανομής πριν από το στάδιο επιβολής του φόρου.

Το κοινό σύστημα ΦΠΑ εφαρμόζεται μέχρι και το στάδιο του λιανικού εμπορίου. Ο φόρος επιβάλλεται σε όλα τα στάδια μιας οικονομικής δραστηριότητας επί της προστιθέμενης αξίας σε κάθε στάδιο. Καταβάλλεται από όλους εκείνους οι οποίοι παρενέβησαν στην παραγωγή ή τη διανομή ενός αγαθού ή μιας υπηρεσίας αλλά δεν είναι στοιχείο του κόστους όλων αυτών των ενδιαμέσων και δεν εμφανίζεται στις δηλώσεις τους ως δαπάνη, γιατί τελικά το βάρος του φόρου το φέρουν οι καταναλωτές.

Ο φόρος είναι ανάλογος προς την τιμή των αγαθών και των υπηρεσιών και δεν σχετίζεται με τον αριθμό των συναλλαγών οι οποίες έγιναν στα προηγούμενα στάδια εκείνου επί του οποίου επιβάλλεται. Σε κάθε συναλλαγή, το ποσό του ΦΠΑ, υπολογιζόμενο επί της τιμής του αγαθού ή της υπηρεσίας, μειώνεται κατά το ποσό των φόρων οι οποίοι έχουν ήδη επιβαρύνει το κόστος των διαφόρων στοιχείων του κόστους παραγωγής.

Δεδομένης της έκπτωσης των ήδη καταβληθέντων φόρων, ο ΦΠΑ είναι ουδέτερος ως προς τον εσωτερικό ανταγωνισμό όπως επίσης και ως προς τον διεθνή ανταγωνισμό, γιατί δεν ευνοεί τα εγχώρια προϊόντα.

H οδηγία για το κοινό σύστημα ΦΠΑ θέσπισε ένα πακέτο κοινών κανόνων ως προς το πεδίο επιβολής του φόρου, ιδίως ως προς τους υποκείμενους σε αυτόν, τις φορολογούμενες ή απαλλασσόμενες δραστηριότητες, τη γενεσιουργό αιτία του φόρου, τη φορολογική βάση, τους τρόπους επιβολής των διάφορων φορολογικών συντελεστών, τις απαλλαγές και τα ειδικά καθεστώτα.

III.              ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑΣ ΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ Φ.Π.Α ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

                                                                                                                         

     Το κοινό σύστημα επιβολής του Φ.Π.Α το οποίο τέθηκε σε ισχύ από το έτος 1993 ως και σήμερα δημιούργησε προϋποθέσεις απάτης στο ενδοκοινοτικό εμπόριο. Η κατάργηση των τελωνειακών ελέγχων , της επιβολής δασμών και Φ.Π.Α στο εσωτερικό των κρατών μελών είχε αρχικά σχεδιαστεί ως ένα μεταβατικό καθεστώς το οποίο δυστυχώς έμελλε να μείνει το ίδιο μέχρι και σήμερα.

Οι παθογένειες του συστήματος , οι αδυναμίες που παρουσιάστηκαν στην πορεία των χρόνων αλλά και ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο οι φορολογικές διοικήσεις διαχειρίζονταν το σύστημα Φ.Π.Α επιβεβαίωσαν με τον χειρότερο τρόπο τους φόβους της εκτεταμένης μορφής που πήρε η φορολογική απάτη, η οποία μέχρι και σήμερα καλά κρατεί. Το ποσό σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέρχεται ετησίως στα πενήντα ( 50 ) δισεκατομμύρια ευρώ. Το σύνηθες φαινόμενο είναι αυτό του εξαφανισμένου εμπόρου - Καρουζέλ ( MTIC fraud : Missing trader Intra - Community fraud ). Πρόκειται για ένα τύπο απάτης όπου οι συναλλαγές σε ένα κράτος-μέλος ( στο οποίο χρεώνεται ΦΠΑ ) συνδυάζονται εικονικά με ενδοκοινοτικές συναλλαγές ( στις οποίες δεν χρεώνεται ΦΠΑ μεταξύ των συμβαλλομένων μερών ) και από εκεί και πέρα δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που εν τέλει ζημιώνει τις εισπράξεις του ΦΠΑ των κρατών μελών.

Στην πορεία των χρόνων αναπτύχθηκαν και άλλοι τύποι απάτης όπως οι σταυρωτές τιμολογήσεις, οι πλασματικές ενδοκοινοτικές παραδόσεις ή και πλασματικές εξαγωγές , η κατάχρηση των τριγωνικών συναλλαγών, η κατάχρηση του ειδικού καθεστώτος περιθωρίου κέρδους, η κατάχρηση της τελωνειακής διαδικασίας 42.00 κ.α.

     Οι αλλαγές των επιχειρηματικών μοντέλων , οι τεχνολογικές εξελίξεις και η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας δεν ακολουθήθηκαν από «γενναίες» μεταρρυθμίσεις στο υπάρχον σύστημα Φ.Π.Α. Η μη προσαρμογή του στα νέα πρότυπα δημιούργησε υστέρηση εσόδων ( VAT gap ) με την απόκλιση μεταξύ των αναμενόμενων και των εισπραχθέντων εσόδων από Φ.Π.Α στα κράτη μέλη, να ανέρχεται το 2013 περίπου σε 170 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το έλλειμμα ΦΠΑ είναι ένας δείκτης της αποτελεσματικότητας των μέτρων επιβολής ΦΠΑ και συμμόρφωσης, καθώς παρέχει μια εκτίμηση της απώλειας εσόδων λόγω της απάτης και της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής, τις πτωχεύσεις, τις οικονομικές πτωχεύσεις καθώς και τους λανθασμένους υπολογισμούς. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εκτιμήσεις 2012-2013, με τα κράτη μέλη να  κυμαίνονται από το χαμηλό των 4 τοις εκατό στη Φινλανδία, τις Κάτω Χώρες και τη Σουηδία, στο υψηλό των 41 τοις εκατό στη Ρουμανία. Δεκαπέντε 15 κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Λετονίας, της Μάλτας και της Σλοβακίας παρουσίασαν βελτίωση σε αριθμούς τους, ενώ έντεκα 11 κράτη μέλη, όπως η Εσθονία και η Πολωνία παρουσίασαν επιδείνωση.

Πίνακας ΦΠΑ Εκτιμήσεις Gap, 2012-2013 (σε εκατομμύρια ευρώ)

2012

2013

Χώρα

έσοδα

VTTL[1]

ΦΠΑ Gap[2]

ΦΠΑ Gap%

έσοδα

VTTL

ΦΠΑ Gap

ΦΠΑ Gap%

Αυστρία

24563

27629

3066

11,1%

24953

28170

3217

11,4%

Βέλγιο

26896

30272

3376

11,2%

27226

30412

3186

10,5%

Βουλγαρία

3828

4697

869

18.5%

3775

4.560

785

17,2%

Δημοκρατία της Τσεχίας

11377

14883

3506

23.6%

11694

15070

3375

22,4%

Δανία

24296

26563

2267

8,5%

24360

26850

2489

9,3%

Εσθονία

1508

1740

232

13,3%

1.558

1873

315

16,8%

Φινλανδία

17987

18524

537

2,9%

18848

19660

812

4,1%

Γαλλία

142526

157360

14834

9,4%

144414

158510

14096

8,9%

Γερμανία

194034

216984

22950

10,6%

197005

221878

24873

11,2%

Ελλάδα

13712

20595

6883

33,4%

12593

19090

6497

34,0%

Ουγγαρία

9084

11963

2879

24,1%

9073

12003

2930

24,4%

Ιρλανδία

10219

11508

1289

11,2%

10371

11596

1.225

10,6%

Ιταλία

96170

141332

45162

32.0%

93921

141437

47516

33,6%

Λατβία

1.583

2391

808

33,8%

1693

2414

721

29.9%

Λιθουανία

2.521

3971

1.450

36,5%

2611

4192

1.580

37,7%

Λουξεμβούργο

3093

3269

176

5,4%

3485

3672

187

5,1%

Μάλτα

536

777

241

31,0%

586

796

210

26,4%

Ολλανδία

41699

43598

1899

4,4%

42424

44276

1852

4,2%

Πολωνία

27783

37175

9391

25,3%

27780

37911

10131

26,7%

Πορτογαλία

13.995

15330

1.335

8,7%

13710

15068

1358

9,0%

Ρουμανία

11212

19634

8422

42,9%

11913

20209

8296

41,1%

Σλοβακία

4328

7054

2726

38,6%

4696

7209

2513

34,9%

Σλοβενία

2889

3.180

291

9,1%

3045

3232

186

5,8%

Ισπανία

56652

68262

11610

17,0%

61350

73444

12094

16,5%

Σουηδία

37834

39762

1.928

4,8%

39091

40867

1.776

4,3%

Ηνωμένο Βασίλειο

142943

159695

16752

10,5%

141668

157099

15431

9,8%

Σύνολο της ΕΕ-26

923269

1088147

164879

15,2%

933843

1101498

167654

15,2%

Διάμεσος

12,3%

13,9%

Πηγές: Eurostat (έσοδα) Ίδιοι υπολογισμοί. Ποσά σε εκατομμύρια Ευρώ, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά. Τα εθνικά ποσοστά νομίσματος για τις χώρες που δεν χρησιμοποιούν το ευρώ μετατρέπονται με τη μέση ισοτιμία ευρώ (πηγή: Eurostat).

IV.              ΟΙ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ Φ.Π.Α ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με το Φ.Π.Α που έχει απολέσει η χώρα μας τα τελευταία 15 χρόνια ( χρονικό διάστημα 2000-2014 ) υπολογίστηκε στα 90 δισεκατομμύρια ευρώ το οποίο αντιστοιχεί σχεδόν στο 35% του χρέους της χώρας μας.

Για το έτος 2014 η υστέρηση στον Φ.Π.Α ήτανε 4,926 δις. ευρώ. Συγκεκριμένα θα μπορούσαν να εισπραχτούν 17,6 δις ευρώ όμως στον κρατικό κορβανά μπήκαν 12,67 δις.

Η μελέτη αυτή κατατάσσει την χώρα μας στην πέμπτη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 28 κρατών -  μελών με τις μεγαλύτερες απώλειες Φ.Π.Α και σχεδόν τριπλάσιες του μέσου όρου.

Σημαντικό ρόλο στην υστέρηση των εσόδων από Φ.Π.Α εκτός της φοροδιαφυγής και της ενδοκοινοτικής απάτης έπαιξαν οι πέντε διαδοχικές αυξήσεις στους συντελεστές Φ.Π.Α στα χρόνια των τριών μνημονίων λόγω της ανάγκης εξεύρεσης εσόδων. Οι πολιτικές αυτές έφεραν δυστυχώς αντίθετα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα. Η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ επίτεινε περισσότερο την φοροδιαφυγή και διόγκωσε την ύφεση στην πραγματική οικονομία.

Από το 2009 μέχρι το 2015, τα έσοδα από τον ΦΠΑ έχουν μειωθεί κατά τουλάχιστον 3,5 δισ. ευρώ σε απόλυτους αριθμούς. Τα στοιχεία από το δελτίο των κεντρικών υπηρεσιών του κρατικού προϋπολογισμού αλλά και από τους απολογισμούς των τελευταίων ετών δείχνουν δυστυχώς ότι σε καμία από τις τέσσερις τελευταίες χρονιές δεν επιτεύχθηκε ο εισπρακτικός στόχος του Φ.Π.Α.

V.              ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΕΝΔΟΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΑΠΑΤΗΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ Φ.Π.Α

Στις 7.4.2016 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ένα σχέδιο δράσης σχετικά με τον Φ.Π.Α. Το σχέδιο αυτό καθορίζει άμεσες και επείγουσες δράσεις για την αντιμετώπιση του ελλείμματος και προσαρμογή του συστήματος στην ψηφιακή οικονομία και τις ανάγκες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσα σε ένα ενιαίο χώρο Φ.Π.Α.

Για την αντιμετώπιση της απάτης, που φθάνει βάση ερευνών τα 50 δις, το μελλοντικό σύστημα Φ.Π.Α πρέπει να εξακολουθήσει να βασίζεται στην αρχή που ισχύει και σήμερα, ότι τα αγαθά και οι υπηρεσίες πρέπει να φορολογούνται στην χώρα όπου καταναλώνονται, αλλά η επιβολή του Φ.Π.Α να επεκταθεί και στις διασυνοριακές συναλλαγές.  Σήμερα μια επιχείρηση υποκείμενη στο Φ.Π.Α σε ένα κράτος μέλος της Ε.Ε όταν πουλάει σε άλλη επιχείρηση υποκείμενη και αυτή στο Φ.Π.Α σε ένα άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε δεν χρεώνει Φ.Π.Α. Προτείνεται λοιπόν να χρεώνονται με Φ.Π.Α οι πωλήσεις αυτές αλλά με συντελεστή αυτόν που ισχύει στην χώρα κατανάλωσης. Με αυτόν τον τρόπο οι επιχειρήσεις που συναλλάσσονται εντός της Ε.Ε θα είναι σε θέση να διευθετήσουν το θέμα του Φ.Π.Α τους πολύ πιο απλά και εύκολα μέσω ενός on line συστήματος διαδικτυακής πύλης στην πατρίδα τους. Με τον τρόπο αυτό πιστεύεται ότι θα μειωθεί η απάτη στο Φ.Π.Α κατά 80%, πράγμα που σημαίνει ότι θα εξοικονομηθούν 40 δις ετησίως.

Ψηλά στην ατζέντα των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η συνεχής βελτίωση της συνεργασίας και της αμοιβαίας συνδρομής πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων των κρατών μελών προκειμένου να καταπολεμήσουν αποτελεσματικότερα την οργανωμένη απάτη στο Φ.Π.Α εντός της Ε.Ε. Η αμοιβαία συνδρομή πληροφοριών συνίσταται σε δύο είδη ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των μελών κρατών με τυποποιημένα έντυπα. Η μια είναι κατόπιν αίτησης και η άλλη χωρίς προηγούμενη αίτηση. Δυστυχώς η εγκαιρότητα των απαντήσεων δεν ήταν ποτέ ικανοποιητική. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι συνολικά τα κράτη μέλη απάντησαν με καθυστέρηση στο 41% των αιτήσεων που ελήφθησαν το 2013 με μερικές χώρες να ξεπερνούν και το 50%.

Θα πρέπει οι φορολογικές αρχές των κρατών μελών ( για την δική μας χώρα ενόψει και νέας δομής ως Α.Α.Δ.Ε[3] από 01/01/2017 ) να θέσουν επιχειρησιακούς στόχους για την μείωση του ποσοστού των καθυστερημένων απαντήσεων. Θα πρέπει να οριστεί χρονοδιάγραμμα και να τεθούν δείκτες απόδοσης. Μια πρόταση από την χώρα μας θα μπορούσε να είναι η ενασχόληση αυτών των ελέγχων να γίνεται από ειδικές ομάδες που θα συσταθούν για τον σκοπό αυτό ( εφοριακών – τελωνειακών ) προκειμένου οι απαντήσεις ( πιθανόν και οι καταλογισμοί του Φ.Π.Α στις χώρες τους ) να διεκπεραιώνονται τάχιστα.

Αύξηση των πολυμερών ελέγχων[4]. Δυστυχώς από τα στατιστικά στοιχεία της Επιτροπής, οι πολυμερείς έλεγχοι έχουν μειωθεί από 52 το 2011, σε 42 το 2012 και μόλις 33 το 2013. Το πρόβλημα συνήθως είναι ότι συχνά αργούν. Θα πρέπει να θέσουν και εδώ ένα επιχειρησιακό σχέδιο με δείκτες απόδοσης προκειμένου να παρακολουθήσουν τα ποσά ανάκτησης του Φ.Π.Α  έτσι ώστε να δοθούν κίνητρα για αύξηση συμμετοχής στους εν λόγω ελέγχους.

Βελτιστοποίηση αν όχι εξάλειψη των αδυναμιών του Eurofisc[5] το οποίο έχει τέσσερις τομείς εργασίας: i) την ενδοκοινοτική απάτη του αφανούς εταίρου, ii) την απάτη που αφορά τα μέσα μεταφοράς ( αυτοκίνητα, πλοία και αεροσκάφη), iii) την απάτη που συνδέεται με την κατάχρηση του τελωνειακού καθεστώτος 42 και τέλος iv) το παρατηρητήριο τάσεων και εξελίξεων για την απάτη στον τομέα Φ.Π.Α. Πρόκειται για ένα πολλά υποσχόμενο εργαλείο το οποίο όμως χρειάζεται βελτίωση. Πρέπει  τα δεδομένα που ανταλλάσσονται να είναι στοχευμένα, να συμμετέχουν όλα τα κράτη μέλη σε όλους τους ανωτέρω τομείς εργασίας, η ανταλλαγή πληροφοριών να είναι φιλική ως προς τον χρήστη και να είναι τάχιστη.

Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να αναφερθούμε στην έλλειψη ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ τελωνειακών , φορολογικών , αστυνομικών και διωκτικών αρχών. Δεν υφίσταται ολοκληρωμένη πολιτική ή στρατηγική σε επίπεδο Ε.Ε για την διερεύνηση και τη δίωξη της απάτης. Η απάτη στον τομέα Φ.Π.Α συνδέεται συχνά με το οργανωμένο έγκλημα. Τα έσοδα από την ενδοκοινοτική απάτη του αφανούς εμπόρου συνήθως επανεπενδύονται σε άλλες εγκληματικές δραστηριότητες. Είναι επιτακτική ανάγκη η κοινή και πολυτομεακή προσέγγιση από όλες τις διωκτικές αρχές η αντιμετώπιση της ενδοκοινοτικής απάτης. Η Europol και η ΟLAF[6] δεν έχουν πρόσβαση στα δεδομένα του Eurofisc. Τα κράτη μέλη επικαλούνται τα άρθρα 35 και 55 του κανονισμού της Ε.Ε αριθ. 904/2010 καθώς και εθνικούς κανόνες φορολογικού απορρήτου και δεν παρέχουν στοιχεία. Το γεγονός αυτό από μόνο του καταδεικνύει την τεράστια έλλειψη πραγματικής θέλησης από τα κράτη μέλη να καταπολεμήσουν την απάτη στον τομέα του Φ.Π.Α. Δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να μιλήσουμε για αποτελεσματική εξάρθρωση κυκλωμάτων οργανωμένου εγκλήματος που βρίσκονται πίσω από τα καρουζέλ εάν δεν τεθεί εκ νέου επί τάπητος η ανάγκη συνεργασίας όλων των διωκτικών αρχών με άρση του φορολογικού απορρήτου.

VI.              ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Τα έσοδα του προϋπολογισμού της Ε.Ε ανέρχονται κάθε χρόνο περίπου στα 145 δις (1% του ετήσιου πλούτου που παράγουν οι χώρες της Ε.Ε ). Ο προϋπολογισμός χρηματοδοτείται από τρεις πηγές. Πρώτον από τους δασμούς που επιβάλλονται στις εισαγωγές προϊόντων από τρίτες χώρες και τις εισφορές στην παραγωγή ζάχαρης. Δεύτερον ένα ποσοστό 0,3% του Φ.Π.Α και τρίτον η μεταφορά από κάθε κράτος μέλος ενός ποσοστού από το Α.Ε.Ε του ( Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημά ). Η Ένωση έχει επίσης ένα μικρό εισόδημα ( περίπου 1% ) από τους φόρους που πληρώνουν οι υπάλληλοι, από τόκους τραπεζών και από τα πρόστιμα που επιβάλλονται π.χ. για παραβίαση των ευρωενωσιακών κανόνων ανταγωνισμού.

Όλες οι δαπάνες πρέπει να καλύπτονται από τα έσοδα. Το 39,49% των δαπανών καλύπτουν την αειφόρο ανάπτυξη και τους φυσικούς πόρους. Το 37,33% αφορούν την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή. Το 10,85 % αφορούν την ανταγωνιστικότητα για ανάπτυξη και θέσεις εργασίας. Το 5,2% την Ευρώπη στον κόσμο. Το 1,46 % την ασφάλεια και την ιθαγένεια και τέλος τις δαπάνες διοίκησης το 5,35%. Εκτός όμως από τις δαπάνες διοίκησης το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών αφορά συγχρηματοδοτήσεις με τα κράτη μέλη. Δηλαδή ο ενωσιακός προϋπολογισμός είναι επενδυτικός με ισχυρή μόχλευση – κάθε δαπανώμενο ευρώ δημιουργεί πρόσθετη επένδυση πάνω από ένα ευρώ.

Οι μισές από τις δαπάνες για την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή αφορούν την ενίσχυση των λιγότερο αναπτυγμένων περιοχών της Ένωσης, και ακολουθούν η πολιτική συνοχής, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στις ανεπτυγμένες περιοχές και η στήριξη πρωτοβουλιών όπως η διευκόλυνση για την (ηλεκτρονική) σύνδεση της Ευρώπης και η πρωτοβουλία για την απασχόληση των νέων.

Συνεπώς το όφελος που θα αποκομίσουν οι πολίτες της Ε.Ε εάν πάρει σάρκα και οστά ο εκσυγχρονισμός και η αντιμετώπιση της φορολογικής απάτης στον τομέα του Φ.Π.Α από τα επιπλέον έσοδα που εν δυνάμει θα αποκτηθούν ως δεύτερη πηγή εσόδων ( μεγιστοποίηση του VTTL[7] σε συνδυασμό με την καταπολέμηση της φορολογικής απάτης σημαίνει αυτόματα αύξηση του προϋπολογισμού της Ε.Ε κατά 170 δις Χ 0,3 % = 510 εκ. ). Αυτονόητο είναι ότι ταυτόχρονα θα αυξηθεί και το διαφυγόν εισόδημα άρα θα είναι και μεγαλύτερη η συνεισφορά των κρατών μελών στον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως τρίτη πηγή εσόδων ( μεταβίβαση ποσοστού επί του Α.Ε.Ε ).

Με λίγα λόγια η αύξηση του παραγομένου πλούτου των χωρών της Ε.Ε και η θέσπιση κανόνων εκσυγχρονισμού και αποτελεσματικότητας στην είσπραξη του Φ.Π.Α είτε άμεσα είτε έμμεσα μας ωφελεί όλους πολλαπλά. Στο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο που παρουσιάστηκε για τα έτη 2014-2020 η Ε.Ε σκοπεύει να διαθέσει περισσότερο από 1 τρις. ευρώ για να βοηθήσει την Ευρώπη να βγει από την οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση, να καταπολεμήσει την ανεργία και να στηρίξει την οικονομική ανάπτυξη. Εάν συμβούν τα παραπάνω, προφανώς θα διαθέσει περισσότερο από 1 τρις εξυπηρετώντας αποτελεσματικότερα τις πολιτικές που επιδιώκει.

Εναπόκειται λοιπόν, στην αποφασιστικότητα των θεσμών να επιδιώξουν από κοινού ( κράτη μέλη , Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο , Ευρωπαϊκή Επιτροπή , εμπλεκόμενοι θεσμικοί φορείς , ακαδημαϊκοί , εμπειρογνώμονες κ.λ.π ) την άμεση λύση όλων των εκκρεμών ζητημάτων όπως παρουσιάστηκαν ανωτέρω και να οδηγήσουν την Ευρώπη σε αναπτυξιακή τροχιά με μοναδικό γνώμονα το συμφέρον των πολιτών της Ε.Ε. 

      



[1]VTTL ( VAT Total Tax Liability ) : Το δυνητικό νομοθετημένο ΦΠΑ τον οποίο έχουν ευθύνη και είναι υπόχρεοι να αποδίδουν οι συναλλασσόμενοι (τόσο στις ενδιάμεσες όσο και στις τελικές συναλλαγές, B2B, B2C, κ.λπ.)

[2] VAT Gap: Το ποσό του ΦΠΑ το οποίο διαφεύγει (χάνεται) και δεν εισπράττεται από το κράτος σε σχέση με το ποσό του ΦΠΑ το οποίο θα έπρεπε κανονικά (δυνητικά) να εισέρρεε στα ταμεία του κράτους σύμφωνα με τις οικονομικές δραστηριότητες που εκτελούνται στη χώρα.

[3] Α.Α.Α.Ε: ( Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων )

[4] Πολυμερείς έλεγχοι είναι αυτοί που δύο ή περισσότερα κράτη μέλη μπορούν να συμφωνήσουν να διενεργήσουν από κοινού συντονισμένους ελέγχους της φορολογικής υποχρέωσης ενός ή περισσότερων εμπόρων θεωρώντας ότι με τον τρόπο αυτό θα είναι αποτελεσματικότεροι.

[5] Eurofisc: Είναι ένα αποκεντρωμένο δίκτυο υπαλλήλων από τις φορολογικές και τελωνειακές διοικήσεις των κρατών μελών για την ανταλλαγή άμεσα στοχευμένων πληροφοριών σχετικά με πιθανές δόλιες εταιρίες και συναλλαγές.

[6] OLAF (Office de Lutte Anti-Fraude ) : Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης. Ιδρύθηκε το 1999 ως ανεξάρτητη οντότητα εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

[7] VTTL ( VAT Total Tax Liability ) : Το δυνητικό νομοθετημένο ΦΠΑ τον οποίο έχουν ευθύνη και είναι υπόχρεοι να αποδίδουν οι συναλλασσόμενοι (τόσο στις ενδιάμεσες όσο και στις τελικές συναλλαγές, B2B, B2C, κ.λπ.)

                                                                                                                                                                                       

  Σχολιασμός Θέματος «Η ΑΝΑΓΚΗ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ ( Value Added Tax ) ΣΤΗΝ Ε.Ε ( European Union ). Του ΚΟΛΣΟΥΖΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ»  
  ...κανένας σχόλιασμός  
  σχολιάστε εδώ
για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε
 
 

Τελευταίες Προσθήκες στην Κατηγορία

 
 

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Όλα όσα θέλετε να γνωρίζετε

 4/1/2017 
 

Η ΑΝΑΓΚΗ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ ( Value Added Tax ) ΣΤΗΝ Ε.Ε ( European Union ). Του ΚΟΛΣΟΥΖΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

 23/11/2016 
 

Πότε παραγράφονται οι φορολογικοί έλεγχοι

 13/10/2016 
 

8 Λόγοι που λέμε «όχι» στη Βουλγαρία.

 13/10/2016 
 

Υπερωρίες και υπερεργασία: Πότε είναι υποχρεωτικές και πόσο πληρώνονται

 27/3/2016 
 

Η παρουσίαση στα 4 ερώτημα που εθεσαν οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ σε συζήτηση της 25/01/15 με θέμα:Μπορούμε ως κοινωνία και πολιτικά κόμματα να διαμορφώσουμε ένα βιώσιμο και δίκαιο για όλες τις γενεές ασφαλιστικό σύστημα; από τον Σπ.Χρήστου.

 6/3/2016 
 

ΕΚΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΙΔΙΩΤΕΣ.Με την επιμέλεια του Ν. ΚΛΩΘΑΚΗ

 23/11/2015 
 

Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για το εργόσημο. Της Δήμητρας Ν. Καβουρίδου - Οικονομολόγου

 14/9/2015 
 

Τα σχόλια στο Α.ΚΙ.Ο.Ε «Εάλω η Πόλις» ή η ευκαιρία για την Αναγέννηση λειτουργίας του οικονομικού συστήματος. Από τον Σπ. Χρήστου

 27/6/2015 
 

Τα θεμελιώδη ερωτήματα λειτουργίας της Φορολογικής Διοίκησης και η πελατοκεντρική προσέγγιση του φορολογούμενου (Α) από τον Σπ. Χρήστου

 18/5/2015 
 

ΣΥΜΦΩΝΗΤΙΚΑ μεταξύ επιχειρήσεων και τρίτων.Με την επιμέλεια του Ν. ΚΛΩΘΑΚΗ

 14/4/2015 
 

ΤΕΛΟΣ ΔΙΑΜΟΝΗΣ ΠΑΡΕΠΙΔΗΜΟΥΝΤΩΝ. Με την επιμέλεια του Ν. ΚΛΩΘΑΚΗ

 14/4/2015 
 

Οι τρείς ενέργειες άμεσης απόδοσης για την είσπραξη φορολογικών εσόδων, όπως και την αποκάλυψη μέρους της φοροδιαφυγής που συντελέστηκε το 2014, είναι πιθανό να απαιτούν μόνο την εφαρμογή υφιστάμενης νομοθεσίας από τον Σπ. Χρήστου

 12/3/2015 
 

Η υποβολή των ΜΥΦ ως κίνητρο διακυβεύματος της απλοποίησης του Φορολογικού Συστήματος από τον Σπ. Χρήστου

 13/2/2015 
 

Φορολογική Διοίκηση και Χρηματοπιστωτικό Σύστημα.Προϋποθέσεις και Απαιτήσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Από τον Σπ. Χρήστου

 2/2/2015 
 

Πρόταση για τη δημιουργία «Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής λειτουργίας του Φορολογικού Συστήματος» από τον Σπ. Χρήστου

 15/1/2015 
 

Φοροδιαφυγή – Φοροαποφυγή – Παραοικονομία. Σκέψεις - προβληματισμοί για τη συλλογική και ατομική ευθύνη της Φορολογικής Διοίκησης και του Φορολογούμενου από τον Σπ. Χρήστου (1 σχόλιo/α)

 4/1/2015 
 

Σε ιδιώτες και η Νομοθετική εξουσία! άρθρο της Lady Lilith.

 29/8/2014 
 

Πρόταση θεματολογίας κοινής συνάντησης Π.Ο.Ο.Ε.Ε.Ε με τους Γ.Γ της Γ.Γ.Δ.Ε και Γ.Γ.Π.Σ από τον Σπ. Χρήστου

 28/7/2014 
 

Φορολογική Νομοθεσία σε απλά Ελληνικά Πολ. 1012/03-01-2014 Καθορισμός του χρόνου υποβολής της δήλωσης απόδοσης του φόρου που παρακρατείται με βάση τις διατάξεις του άρθρου 64 του N . 4172/2013.

 11/1/2014 
 

προβολή παλαιότερων

 
  αυτόματη είσοδος την επόμενη φορά; 
akioe
Η ΑΚΙΟΕ στο YouTube
Νέα απο το Οικονομικό Επιμελητήριο
Χαρακτηριστικά Μελέτης Βιωσιμότητας για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων Ν. 4469/2017 
Αίτημα της ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Στον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε κ. Γεώργιο Πιτσιλή με θέμα την δυνατότητα τρ/σης δηλώσεων που υποβλήθηκαν με τον Ν. 4446 
Ποιές κατηγορίες επαγγελμάτων υποχρεούνται, εντός τριών μηνών, να εγκαταστήσουν POS 
ΠΟΛ. 1094/2017Παράταση της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2016 Αριθ. ΠΟΛ:1094 (ΦΕΚ Β' 2239/29-4-2017) Θέμα: Παράταση της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2016 φυ 
Δελτίο τύπου για την συνάντηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Οικονομολόγων Ελεύθερων Επαγγελματιών Ελλάδος με την Υφυπουργό Οικονομικών κ. Αικατερίνη Παπανάτσιου 
Αίτημα προς τον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε κ. Γεώργιο Πιτσιλή. (Αρ.Πρωτ.0003804/14.6.17) με Θέμα: Παράταση της προθεσμίας υποβολής φορολογικών δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων φορολογικού έτους 2016. 

Περισσότερα...

Ανακοινώσεις - Νέα
Δημοσιεύθηκε η απόφαση για την επιστροφή ΦΠΑ χωρίς έλεγχο σε συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων 
Εγχειρίδιο ΑΑΔΕ Ερωτήσεων-Απαντήσεων σε Φορολογικά Θέματα, έκδοσης Μαΐου 2017 
Αίτημα Π.Ο.Ο.Ε.Ε.Ε. 23-05-2017 προς κ. Τσακαλώτο, κα Παπανάτσιου και κ. Πιτσιλή για παράταση της προθεσμίας υποβολής δηλώσεων για την οικειοθελή αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών - άρθρου 57 Ν. 4446/2016 
ΑΙΤΗΜΑ Π.Ο.Ο.Ε.Ε.Ε. 24.03.2017 ΓΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ  
ΠΡΟΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΑΕ,ΕΠΕ,ΙΚΕ,ΟΕ & ΕΕ 
Δυστυχώς δεν έχουμε τις Οικονομικές Επιδόσεις της Νότιας Κορέας.Αρθρο Γνώμης του Οικονομολόγου-Φοροτεχνικού Γεωργίου Βασιλάκη 

Περισσότερα...

Δείτε Ομιλίες
Οι ομιλίες από την συζήτηση που έγινε στα Χανιά με θέμα Είναι δυνατή η ανάπτυξη της Οικονομίας χωρίς τη μείωση του Δημόσιου χρέους; 
Το σεμινάριο για το Ε9 με την Άννα Κόλλια που διοργάνωσε το ΟΕΕ 

Περισσότερα...

To Ερώτημα της Εβδομάδας

Μήπως κάποιος από την βουλή πρέπει να αρχίσει να φωνάζει ότι ..... 

Περισσότερα...

Έχετε άποψη; Τώρα μπορείτε να σχολιάσετε το ερώτημα της εβδομάδας καθώς και κάθε θεματική καταχώρηση

Περισσότερες πληροφορίες

Βιβλιοπαρουσίαση

Πανεπιστημιακές Εκδόσεις

Το μαύρο και το κόκκινο - Βεργόπουλος Κώστας 
Η παγκόσμια κρίση της ευημερίας.Του Χ Α Ρ Η Τ Ο Π Α Λ Ι Δ Η  
Ιωάννης Μαραγκός :Consistency and Viability of Capitalist Economy Systems 

Περισσότερα...

Επαγγελματικές Εκδόσεις

Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο των Δημ. Σταματόπουλου - Παρ. Σταματόπουλου - Γιάννη Σταματόπουλου 
ΝΕΟ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ. Του Παντελή Σ. Παπαστάθη Οικονομολόγου – Συγγραφέα 
Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος - Ανάλυση Ερμηνεία.Των Δ. Σταματόπουλου - Α. Καραβοκύρη 

Περισσότερα...

Λογοτεχνικές Εκδόσεις

«Η σμίλη των πελάγων» Της Χρυσούλας Δημητρακάκη 
«H γοητεία μιας συντριβής». Του Μάρδα Δημήτρη 
Επί σκηνής χωρίς πρόβα.Του Δημήτρη Μπουραντά 

Περισσότερα...

Σας Προτείνουμε...

Κώδικας Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών Του κ. Χρήστου Ν. Τότση

©2008 akioe.gr - ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.

Δυναμικές Ιστοσελίδες σε ASP με προσαρμοσμένα Content Manager Tools, αυτόματα Newsletters και υποστήριξη RSS 2.0
περισσότερες πληροφορίες...

Για αυτόματη είσοδο, κάντε κλικ εδώ. Δώστε στο User το αναγνωριστικό User ID και στο Pass τον κωδικό πρόσβασης.

RSS Feed

κάνε την αρχική σελίδα

προσθήκη στα αγαπημένα