Forum | Εγγραφή | Υπενθύμηση Κωδικού | Λίστα Μελών | Αναζήτηση
Σας ζητούμε συγνώμη για τυχόν τεχνικά προβλήματα. Ελπίζουμε να λυθούν σύντομα.
25/9/2023
User: Pass:  

Αρχική Σελίδα

Παρουσίαση

Οι Θέσεις Μας

Διακήρυξη

Δημοσιεύσεις

Συντονιστική Επιτροπή

Νόμοι που διέπουν το επάγγελμα

Χρήστες: 27909
 
Email 
teamakioe@gmail.com
 

NewsLetter

Γράψτε το email σας για να λαμβάνετε τα νέα μας

 

 
 

Αρθρα

Παναγιώτης Ρουμελιώτης / Οι BRICS και η αποδολαριοποίηση
Εκατό χρόνια από τη Συνθήκη της Λωζάννης
Όλος ο κόσμος χρωστάει της Μιχαλούς, αλλά η Μιχαλού αγνοείται
Ο Μίλαν Κούντερα για την κουλτούρα της Ευρώπης
Η ανοιχτή επιστολή του «Future of Life Institute» για 6μηνο μορατόριουμ στα πειράματα Τεχνητής Νοημοσύνης
Γ. Βαρουφάκη για την πτώχευση της SVB: Επιστρέφουμε στο 2008;

Περισσότερα...

 

Είπαν & λάλησαν

είπαν...

Συγκλονιστική μαρτυρία πληγέντα στην Αγ. Παρασκευή 
Πρώην υπουργούς Εξωτερικών Νίκος Δένδιας 
Καί τοῦ ταγαριοῦ καί τοῦ χαβιαριοῦ, δέν γίνεται 

Περισσότερα...

λάλησαν...

Η χώρα καίγεται απ’ άκρη σ’ άκρη και η πρόεδρος της ΕΕ μας είπε μπράβο είστε επαγγελματίες!!!!. 
Είπε ο κ. Υπουργός κ. Χάρης Θεοχάρης :‘’ Συναντήθηκα με το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΔΗΚΙΟ) !!!! 
Ο Μάντζος εκπροσώπησε το fund και σε δεύτερη υπόθεση κατά δανειολήπτη 

Περισσότερα...

 

Γρήγοροι Σύνδεσμοι

TAXISnet

Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων

Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών

Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας

Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων

ΙΚΑ

Ο.Α.Ε.Ε.

 

Βοηθήματα

Βιβλιοπαρουσίαση

Νομοθετικά

Ερωτήματα

Εργασία

Οικονομικά

Ομιλίες σε Video

 
 

Η ΑΝΑΓΚΗ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ ( Value Added Tax ) ΣΤΗ

�������� 
 

Ημερομηνία: 23/11/2016 9:00:00 πμ   Μεγέθυνση - Σμίκρυνση - Σχολιασμός

Η ΑΝΑΓΚΗ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ

ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ ( Value Added Tax )

ΣΤΗΝ Ε.Ε ( European Union )

Επιμέλεια: ΚΟΛΣΟΥΖΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Εφοριακός υπάλληλος Π.Ε της Δ.Ο.Υ Δράμας

ΣΤΗΝ Ε.Ε ( European Union )

Επιμέλεια: ΚΟΛΣΟΥΖΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Εφοριακός υπάλληλος Π.Ε της Δ.Ο.Υ Δράμας

I.              ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Στις μέρες μας επανήλθε πάλι στην επικαιρότητα, η ανάγκη αλλαγής πλεύσης στο κοινό συστήμα επιβολής του Φ.Π.Α. που εφαρμόζεται στη Ε.Ε. Ενός συστήματος, το όποιο στην πορεία των χρόνων έχει κατακερματιστεί, έχει καταστεί αναχρονιστικό, αφού εφαρμόζεται από το 1993 έως και σήμερα χωρίς να έχουν γίνει ουσιαστικές αλλαγές. Η ανάγκη αυτή αποτυπώνεται με τον πιο γλαφυρό τρόπο στο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ( European Commission ) στις 07.04.2016 και έθεσε ουσιαστικά εκ νέου τον διάλογο που έχει ξεκινήσει ήδη από το 2011 με τα κράτη-μέλη , προκειμένου να προχωρήσει μετά από διαβούλευση όχι μόνο με αυτά, αλλά και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ( επιχειρήσεις , επαγγελματίες, ακαδημαϊκούς , εμπειρογνώμονες κ.α ) σε ουσιώδη μεταρρύθμιση του Φ.Π.Α. προς όφελος των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

II.              ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ – ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Φ.Π.Α

Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας αντικατέστησε τον φόρο κύκλου εργασιών. Τα τότε συστήματα των σωρευτικών και επαναληπτικών φόρων επί του κύκλου εργασιών, τα οποία εφαρμόζονταν σε πέντε από τα έξι αρχικά κράτη μέλη ( πλην της Γαλλίας ) της τότε Ε.Ο.Κ ( Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας ) , είχαν την ιδιότητα να επιβαρύνουν την τιμή κατανάλωσης ενός προϊόντος ανάλογα με τον αριθμό των συναλλαγών που είχαν χρειαστεί να γίνουν μέχρι να φτάσουν στον τελικό καταναλωτή.

Το σύστημα με αυτόν τον τρόπο επιβάρυνε περισσότερο την παραγωγή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ( Small and Medium Enterprises ) και ευνοούσε τεχνητά τις κάθετα ολοκληρωμένες επιχειρήσεις γιατί σε αυτές, τα διάφορα στάδια παραγωγής και διανομής ενός προϊόντος δεν φορολογούνταν χωριστά. Οι κάθετα ολοκληρωμένες επιχειρήσεις είχαν έτσι ένα σοβαρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και θα μπορούσαν να εκδιώξουν από την αγορά ή να απορροφήσουν μία - μία τις μικρές ανταγωνίστριες επιχειρήσεις. Για τους λόγους αυτούς, η Επιτροπή πείστηκε ( από τους εμπειρογνώμονες ) στις αρχές της δεκαετίας του '60, ότι η μόνη ριζική λύση στα προβλήματα που έθεταν οι σωρευτικοί φόροι ήταν η αντικατάστασή τους από το σύστημα του φόρου επί της προστιθέμενης αξίας.

H βασική αρχή του κοινού συστήματος ΦΠΑ συνίσταται στην επιβολή επί των αγαθών και των υπηρεσιών ενός γενικού φόρου κατανάλωσης, ακριβώς ανάλογου με την τιμή των αγαθών και των υπηρεσιών, όποιος και αν είναι ο αριθμός των πράξεων, που παρεμβάλλονται στη διαδικασία παραγωγής και διανομής πριν από το στάδιο επιβολής του φόρου.

Το κοινό σύστημα ΦΠΑ εφαρμόζεται μέχρι και το στάδιο του λιανικού εμπορίου. Ο φόρος επιβάλλεται σε όλα τα στάδια μιας οικονομικής δραστηριότητας επί της προστιθέμενης αξίας σε κάθε στάδιο. Καταβάλλεται από όλους εκείνους οι οποίοι παρενέβησαν στην παραγωγή ή τη διανομή ενός αγαθού ή μιας υπηρεσίας αλλά δεν είναι στοιχείο του κόστους όλων αυτών των ενδιαμέσων και δεν εμφανίζεται στις δηλώσεις τους ως δαπάνη, γιατί τελικά το βάρος του φόρου το φέρουν οι καταναλωτές.

Ο φόρος είναι ανάλογος προς την τιμή των αγαθών και των υπηρεσιών και δεν σχετίζεται με τον αριθμό των συναλλαγών οι οποίες έγιναν στα προηγούμενα στάδια εκείνου επί του οποίου επιβάλλεται. Σε κάθε συναλλαγή, το ποσό του ΦΠΑ, υπολογιζόμενο επί της τιμής του αγαθού ή της υπηρεσίας, μειώνεται κατά το ποσό των φόρων οι οποίοι έχουν ήδη επιβαρύνει το κόστος των διαφόρων στοιχείων του κόστους παραγωγής.

Δεδομένης της έκπτωσης των ήδη καταβληθέντων φόρων, ο ΦΠΑ είναι ουδέτερος ως προς τον εσωτερικό ανταγωνισμό όπως επίσης και ως προς τον διεθνή ανταγωνισμό, γιατί δεν ευνοεί τα εγχώρια προϊόντα.

H οδηγία για το κοινό σύστημα ΦΠΑ θέσπισε ένα πακέτο κοινών κανόνων ως προς το πεδίο επιβολής του φόρου, ιδίως ως προς τους υποκείμενους σε αυτόν, τις φορολογούμενες ή απαλλασσόμενες δραστηριότητες, τη γενεσιουργό αιτία του φόρου, τη φορολογική βάση, τους τρόπους επιβολής των διάφορων φορολογικών συντελεστών, τις απαλλαγές και τα ειδικά καθεστώτα.

III.              ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑΣ ΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ Φ.Π.Α ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

                                                                                                                         

     Το κοινό σύστημα επιβολής του Φ.Π.Α το οποίο τέθηκε σε ισχύ από το έτος 1993 ως και σήμερα δημιούργησε προϋποθέσεις απάτης στο ενδοκοινοτικό εμπόριο. Η κατάργηση των τελωνειακών ελέγχων , της επιβολής δασμών και Φ.Π.Α στο εσωτερικό των κρατών μελών είχε αρχικά σχεδιαστεί ως ένα μεταβατικό καθεστώς το οποίο δυστυχώς έμελλε να μείνει το ίδιο μέχρι και σήμερα.

Οι παθογένειες του συστήματος , οι αδυναμίες που παρουσιάστηκαν στην πορεία των χρόνων αλλά και ο διαφορετικός τρόπος με τον οποίο οι φορολογικές διοικήσεις διαχειρίζονταν το σύστημα Φ.Π.Α επιβεβαίωσαν με τον χειρότερο τρόπο τους φόβους της εκτεταμένης μορφής που πήρε η φορολογική απάτη, η οποία μέχρι και σήμερα καλά κρατεί. Το ποσό σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέρχεται ετησίως στα πενήντα ( 50 ) δισεκατομμύρια ευρώ. Το σύνηθες φαινόμενο είναι αυτό του εξαφανισμένου εμπόρου - Καρουζέλ ( MTIC fraud : Missing trader Intra - Community fraud ). Πρόκειται για ένα τύπο απάτης όπου οι συναλλαγές σε ένα κράτος-μέλος ( στο οποίο χρεώνεται ΦΠΑ ) συνδυάζονται εικονικά με ενδοκοινοτικές συναλλαγές ( στις οποίες δεν χρεώνεται ΦΠΑ μεταξύ των συμβαλλομένων μερών ) και από εκεί και πέρα δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που εν τέλει ζημιώνει τις εισπράξεις του ΦΠΑ των κρατών μελών.

Στην πορεία των χρόνων αναπτύχθηκαν και άλλοι τύποι απάτης όπως οι σταυρωτές τιμολογήσεις, οι πλασματικές ενδοκοινοτικές παραδόσεις ή και πλασματικές εξαγωγές , η κατάχρηση των τριγωνικών συναλλαγών, η κατάχρηση του ειδικού καθεστώτος περιθωρίου κέρδους, η κατάχρηση της τελωνειακής διαδικασίας 42.00 κ.α.

     Οι αλλαγές των επιχειρηματικών μοντέλων , οι τεχνολογικές εξελίξεις και η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας δεν ακολουθήθηκαν από «γενναίες» μεταρρυθμίσεις στο υπάρχον σύστημα Φ.Π.Α. Η μη προσαρμογή του στα νέα πρότυπα δημιούργησε υστέρηση εσόδων ( VAT gap ) με την απόκλιση μεταξύ των αναμενόμενων και των εισπραχθέντων εσόδων από Φ.Π.Α στα κράτη μέλη, να ανέρχεται το 2013 περίπου σε 170 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το έλλειμμα ΦΠΑ είναι ένας δείκτης της αποτελεσματικότητας των μέτρων επιβολής ΦΠΑ και συμμόρφωσης, καθώς παρέχει μια εκτίμηση της απώλειας εσόδων λόγω της απάτης και της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής, τις πτωχεύσεις, τις οικονομικές πτωχεύσεις καθώς και τους λανθασμένους υπολογισμούς. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εκτιμήσεις 2012-2013, με τα κράτη μέλη να  κυμαίνονται από το χαμηλό των 4 τοις εκατό στη Φινλανδία, τις Κάτω Χώρες και τη Σουηδία, στο υψηλό των 41 τοις εκατό στη Ρουμανία. Δεκαπέντε 15 κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Λετονίας, της Μάλτας και της Σλοβακίας παρουσίασαν βελτίωση σε αριθμούς τους, ενώ έντεκα 11 κράτη μέλη, όπως η Εσθονία και η Πολωνία παρουσίασαν επιδείνωση.

Πίνακας ΦΠΑ Εκτιμήσεις Gap, 2012-2013 (σε εκατομμύρια ευρώ)

2012

2013

Χώρα

έσοδα

VTTL[1]

ΦΠΑ Gap[2]

ΦΠΑ Gap%

έσοδα

VTTL

ΦΠΑ Gap

ΦΠΑ Gap%

Αυστρία

24563

27629

3066

11,1%

24953

28170

3217

11,4%

Βέλγιο

26896

30272

3376

11,2%

27226

30412

3186

10,5%

Βουλγαρία

3828

4697

869

18.5%

3775

4.560

785

17,2%

Δημοκρατία της Τσεχίας

11377

14883

3506

23.6%

11694

15070

3375

22,4%

Δανία

24296

26563

2267

8,5%

24360

26850

2489

9,3%

Εσθονία

1508

1740

232

13,3%

1.558

1873

315

16,8%

Φινλανδία

17987

18524

537

2,9%

18848

19660

812

4,1%

Γαλλία

142526

157360

14834

9,4%

144414

158510

14096

8,9%

Γερμανία

194034

216984

22950

10,6%

197005

221878

24873

11,2%

Ελλάδα

13712

20595

6883

33,4%

12593

19090

6497

34,0%

Ουγγαρία

9084

11963

2879

24,1%

9073

12003

2930

24,4%

Ιρλανδία

10219

11508

1289

11,2%

10371

11596

1.225

10,6%

Ιταλία

96170

141332

45162

32.0%

93921

141437

47516

33,6%

Λατβία

1.583

2391

808

33,8%

1693

2414

721

29.9%

Λιθουανία

2.521

3971

1.450

36,5%

2611

4192

1.580

37,7%

Λουξεμβούργο

3093

3269

176

5,4%

3485

3672

187

5,1%

Μάλτα

536

777

241

31,0%

586

796

210

26,4%

Ολλανδία

41699

43598

1899

4,4%

42424

44276

1852

4,2%

Πολωνία

27783

37175

9391

25,3%

27780

37911

10131

26,7%

Πορτογαλία

13.995

15330

1.335

8,7%

13710

15068

1358

9,0%

Ρουμανία

11212

19634

8422

42,9%

11913

20209

8296

41,1%

Σλοβακία

4328

7054

2726

38,6%

4696

7209

2513

34,9%

Σλοβενία

2889

3.180

291

9,1%

3045

3232

186

5,8%

Ισπανία

56652

68262

11610

17,0%

61350

73444

12094

16,5%

Σουηδία

37834

39762

1.928

4,8%

39091

40867

1.776

4,3%

Ηνωμένο Βασίλειο

142943

159695

16752

10,5%

141668

157099

15431

9,8%

Σύνολο της ΕΕ-26

923269

1088147

164879

15,2%

933843

1101498

167654

15,2%

Διάμεσος

12,3%

13,9%

Πηγές: Eurostat (έσοδα) Ίδιοι υπολογισμοί. Ποσά σε εκατομμύρια Ευρώ, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά. Τα εθνικά ποσοστά νομίσματος για τις χώρες που δεν χρησιμοποιούν το ευρώ μετατρέπονται με τη μέση ισοτιμία ευρώ (πηγή: Eurostat).

IV.              ΟΙ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ Φ.Π.Α ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με το Φ.Π.Α που έχει απολέσει η χώρα μας τα τελευταία 15 χρόνια ( χρονικό διάστημα 2000-2014 ) υπολογίστηκε στα 90 δισεκατομμύρια ευρώ το οποίο αντιστοιχεί σχεδόν στο 35% του χρέους της χώρας μας.

Για το έτος 2014 η υστέρηση στον Φ.Π.Α ήτανε 4,926 δις. ευρώ. Συγκεκριμένα θα μπορούσαν να εισπραχτούν 17,6 δις ευρώ όμως στον κρατικό κορβανά μπήκαν 12,67 δις.

Η μελέτη αυτή κατατάσσει την χώρα μας στην πέμπτη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 28 κρατών -  μελών με τις μεγαλύτερες απώλειες Φ.Π.Α και σχεδόν τριπλάσιες του μέσου όρου.

Σημαντικό ρόλο στην υστέρηση των εσόδων από Φ.Π.Α εκτός της φοροδιαφυγής και της ενδοκοινοτικής απάτης έπαιξαν οι πέντε διαδοχικές αυξήσεις στους συντελεστές Φ.Π.Α στα χρόνια των τριών μνημονίων λόγω της ανάγκης εξεύρεσης εσόδων. Οι πολιτικές αυτές έφεραν δυστυχώς αντίθετα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα. Η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ επίτεινε περισσότερο την φοροδιαφυγή και διόγκωσε την ύφεση στην πραγματική οικονομία.

Από το 2009 μέχρι το 2015, τα έσοδα από τον ΦΠΑ έχουν μειωθεί κατά τουλάχιστον 3,5 δισ. ευρώ σε απόλυτους αριθμούς. Τα στοιχεία από το δελτίο των κεντρικών υπηρεσιών του κρατικού προϋπολογισμού αλλά και από τους απολογισμούς των τελευταίων ετών δείχνουν δυστυχώς ότι σε καμία από τις τέσσερις τελευταίες χρονιές δεν επιτεύχθηκε ο εισπρακτικός στόχος του Φ.Π.Α.

V.              ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΕΝΔΟΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΑΠΑΤΗΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ Φ.Π.Α

Στις 7.4.2016 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ένα σχέδιο δράσης σχετικά με τον Φ.Π.Α. Το σχέδιο αυτό καθορίζει άμεσες και επείγουσες δράσεις για την αντιμετώπιση του ελλείμματος και προσαρμογή του συστήματος στην ψηφιακή οικονομία και τις ανάγκες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσα σε ένα ενιαίο χώρο Φ.Π.Α.

Για την αντιμετώπιση της απάτης, που φθάνει βάση ερευνών τα 50 δις, το μελλοντικό σύστημα Φ.Π.Α πρέπει να εξακολουθήσει να βασίζεται στην αρχή που ισχύει και σήμερα, ότι τα αγαθά και οι υπηρεσίες πρέπει να φορολογούνται στην χώρα όπου καταναλώνονται, αλλά η επιβολή του Φ.Π.Α να επεκταθεί και στις διασυνοριακές συναλλαγές.  Σήμερα μια επιχείρηση υποκείμενη στο Φ.Π.Α σε ένα κράτος μέλος της Ε.Ε όταν πουλάει σε άλλη επιχείρηση υποκείμενη και αυτή στο Φ.Π.Α σε ένα άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε δεν χρεώνει Φ.Π.Α. Προτείνεται λοιπόν να χρεώνονται με Φ.Π.Α οι πωλήσεις αυτές αλλά με συντελεστή αυτόν που ισχύει στην χώρα κατανάλωσης. Με αυτόν τον τρόπο οι επιχειρήσεις που συναλλάσσονται εντός της Ε.Ε θα είναι σε θέση να διευθετήσουν το θέμα του Φ.Π.Α τους πολύ πιο απλά και εύκολα μέσω ενός on line συστήματος διαδικτυακής πύλης στην πατρίδα τους. Με τον τρόπο αυτό πιστεύεται ότι θα μειωθεί η απάτη στο Φ.Π.Α κατά 80%, πράγμα που σημαίνει ότι θα εξοικονομηθούν 40 δις ετησίως.

Ψηλά στην ατζέντα των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η συνεχής βελτίωση της συνεργασίας και της αμοιβαίας συνδρομής πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων των κρατών μελών προκειμένου να καταπολεμήσουν αποτελεσματικότερα την οργανωμένη απάτη στο Φ.Π.Α εντός της Ε.Ε. Η αμοιβαία συνδρομή πληροφοριών συνίσταται σε δύο είδη ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των μελών κρατών με τυποποιημένα έντυπα. Η μια είναι κατόπιν αίτησης και η άλλη χωρίς προηγούμενη αίτηση. Δυστυχώς η εγκαιρότητα των απαντήσεων δεν ήταν ποτέ ικανοποιητική. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι συνολικά τα κράτη μέλη απάντησαν με καθυστέρηση στο 41% των αιτήσεων που ελήφθησαν το 2013 με μερικές χώρες να ξεπερνούν και το 50%.

Θα πρέπει οι φορολογικές αρχές των κρατών μελών ( για την δική μας χώρα ενόψει και νέας δομής ως Α.Α.Δ.Ε[3] από 01/01/2017 ) να θέσουν επιχειρησιακούς στόχους για την μείωση του ποσοστού των καθυστερημένων απαντήσεων. Θα πρέπει να οριστεί χρονοδιάγραμμα και να τεθούν δείκτες απόδοσης. Μια πρόταση από την χώρα μας θα μπορούσε να είναι η ενασχόληση αυτών των ελέγχων να γίνεται από ειδικές ομάδες που θα συσταθούν για τον σκοπό αυτό ( εφοριακών – τελωνειακών ) προκειμένου οι απαντήσεις ( πιθανόν και οι καταλογισμοί του Φ.Π.Α στις χώρες τους ) να διεκπεραιώνονται τάχιστα.

Αύξηση των πολυμερών ελέγχων[4]. Δυστυχώς από τα στατιστικά στοιχεία της Επιτροπής, οι πολυμερείς έλεγχοι έχουν μειωθεί από 52 το 2011, σε 42 το 2012 και μόλις 33 το 2013. Το πρόβλημα συνήθως είναι ότι συχνά αργούν. Θα πρέπει να θέσουν και εδώ ένα επιχειρησιακό σχέδιο με δείκτες απόδοσης προκειμένου να παρακολουθήσουν τα ποσά ανάκτησης του Φ.Π.Α  έτσι ώστε να δοθούν κίνητρα για αύξηση συμμετοχής στους εν λόγω ελέγχους.

Βελτιστοποίηση αν όχι εξάλειψη των αδυναμιών του Eurofisc[5] το οποίο έχει τέσσερις τομείς εργασίας: i) την ενδοκοινοτική απάτη του αφανούς εταίρου, ii) την απάτη που αφορά τα μέσα μεταφοράς ( αυτοκίνητα, πλοία και αεροσκάφη), iii) την απάτη που συνδέεται με την κατάχρηση του τελωνειακού καθεστώτος 42 και τέλος iv) το παρατηρητήριο τάσεων και εξελίξεων για την απάτη στον τομέα Φ.Π.Α. Πρόκειται για ένα πολλά υποσχόμενο εργαλείο το οποίο όμως χρειάζεται βελτίωση. Πρέπει  τα δεδομένα που ανταλλάσσονται να είναι στοχευμένα, να συμμετέχουν όλα τα κράτη μέλη σε όλους τους ανωτέρω τομείς εργασίας, η ανταλλαγή πληροφοριών να είναι φιλική ως προς τον χρήστη και να είναι τάχιστη.

Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να αναφερθούμε στην έλλειψη ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ τελωνειακών , φορολογικών , αστυνομικών και διωκτικών αρχών. Δεν υφίσταται ολοκληρωμένη πολιτική ή στρατηγική σε επίπεδο Ε.Ε για την διερεύνηση και τη δίωξη της απάτης. Η απάτη στον τομέα Φ.Π.Α συνδέεται συχνά με το οργανωμένο έγκλημα. Τα έσοδα από την ενδοκοινοτική απάτη του αφανούς εμπόρου συνήθως επανεπενδύονται σε άλλες εγκληματικές δραστηριότητες. Είναι επιτακτική ανάγκη η κοινή και πολυτομεακή προσέγγιση από όλες τις διωκτικές αρχές η αντιμετώπιση της ενδοκοινοτικής απάτης. Η Europol και η ΟLAF[6] δεν έχουν πρόσβαση στα δεδομένα του Eurofisc. Τα κράτη μέλη επικαλούνται τα άρθρα 35 και 55 του κανονισμού της Ε.Ε αριθ. 904/2010 καθώς και εθνικούς κανόνες φορολογικού απορρήτου και δεν παρέχουν στοιχεία. Το γεγονός αυτό από μόνο του καταδεικνύει την τεράστια έλλειψη πραγματικής θέλησης από τα κράτη μέλη να καταπολεμήσουν την απάτη στον τομέα του Φ.Π.Α. Δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να μιλήσουμε για αποτελεσματική εξάρθρωση κυκλωμάτων οργανωμένου εγκλήματος που βρίσκονται πίσω από τα καρουζέλ εάν δεν τεθεί εκ νέου επί τάπητος η ανάγκη συνεργασίας όλων των διωκτικών αρχών με άρση του φορολογικού απορρήτου.

VI.              ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Τα έσοδα του προϋπολογισμού της Ε.Ε ανέρχονται κάθε χρόνο περίπου στα 145 δις (1% του ετήσιου πλούτου που παράγουν οι χώρες της Ε.Ε ). Ο προϋπολογισμός χρηματοδοτείται από τρεις πηγές. Πρώτον από τους δασμούς που επιβάλλονται στις εισαγωγές προϊόντων από τρίτες χώρες και τις εισφορές στην παραγωγή ζάχαρης. Δεύτερον ένα ποσοστό 0,3% του Φ.Π.Α και τρίτον η μεταφορά από κάθε κράτος μέλος ενός ποσοστού από το Α.Ε.Ε του ( Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημά ). Η Ένωση έχει επίσης ένα μικρό εισόδημα ( περίπου 1% ) από τους φόρους που πληρώνουν οι υπάλληλοι, από τόκους τραπεζών και από τα πρόστιμα που επιβάλλονται π.χ. για παραβίαση των ευρωενωσιακών κανόνων ανταγωνισμού.

Όλες οι δαπάνες πρέπει να καλύπτονται από τα έσοδα. Το 39,49% των δαπανών καλύπτουν την αειφόρο ανάπτυξη και τους φυσικούς πόρους. Το 37,33% αφορούν την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή. Το 10,85 % αφορούν την ανταγωνιστικότητα για ανάπτυξη και θέσεις εργασίας. Το 5,2% την Ευρώπη στον κόσμο. Το 1,46 % την ασφάλεια και την ιθαγένεια και τέλος τις δαπάνες διοίκησης το 5,35%. Εκτός όμως από τις δαπάνες διοίκησης το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών αφορά συγχρηματοδοτήσεις με τα κράτη μέλη. Δηλαδή ο ενωσιακός προϋπολογισμός είναι επενδυτικός με ισχυρή μόχλευση – κάθε δαπανώμενο ευρώ δημιουργεί πρόσθετη επένδυση πάνω από ένα ευρώ.

Οι μισές από τις δαπάνες για την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή αφορούν την ενίσχυση των λιγότερο αναπτυγμένων περιοχών της Ένωσης, και ακολουθούν η πολιτική συνοχής, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στις ανεπτυγμένες περιοχές και η στήριξη πρωτοβουλιών όπως η διευκόλυνση για την (ηλεκτρονική) σύνδεση της Ευρώπης και η πρωτοβουλία για την απασχόληση των νέων.

Συνεπώς το όφελος που θα αποκομίσουν οι πολίτες της Ε.Ε εάν πάρει σάρκα και οστά ο εκσυγχρονισμός και η αντιμετώπιση της φορολογικής απάτης στον τομέα του Φ.Π.Α από τα επιπλέον έσοδα που εν δυνάμει θα αποκτηθούν ως δεύτερη πηγή εσόδων ( μεγιστοποίηση του VTTL[7] σε συνδυασμό με την καταπολέμηση της φορολογικής απάτης σημαίνει αυτόματα αύξηση του προϋπολογισμού της Ε.Ε κατά 170 δις Χ 0,3 % = 510 εκ. ). Αυτονόητο είναι ότι ταυτόχρονα θα αυξηθεί και το διαφυγόν εισόδημα άρα θα είναι και μεγαλύτερη η συνεισφορά των κρατών μελών στον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως τρίτη πηγή εσόδων ( μεταβίβαση ποσοστού επί του Α.Ε.Ε ).

Με λίγα λόγια η αύξηση του παραγομένου πλούτου των χωρών της Ε.Ε και η θέσπιση κανόνων εκσυγχρονισμού και αποτελεσματικότητας στην είσπραξη του Φ.Π.Α είτε άμεσα είτε έμμεσα μας ωφελεί όλους πολλαπλά. Στο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο που παρουσιάστηκε για τα έτη 2014-2020 η Ε.Ε σκοπεύει να διαθέσει περισσότερο από 1 τρις. ευρώ για να βοηθήσει την Ευρώπη να βγει από την οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση, να καταπολεμήσει την ανεργία και να στηρίξει την οικονομική ανάπτυξη. Εάν συμβούν τα παραπάνω, προφανώς θα διαθέσει περισσότερο από 1 τρις εξυπηρετώντας αποτελεσματικότερα τις πολιτικές που επιδιώκει.

Εναπόκειται λοιπόν, στην αποφασιστικότητα των θεσμών να επιδιώξουν από κοινού ( κράτη μέλη , Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο , Ευρωπαϊκή Επιτροπή , εμπλεκόμενοι θεσμικοί φορείς , ακαδημαϊκοί , εμπειρογνώμονες κ.λ.π ) την άμεση λύση όλων των εκκρεμών ζητημάτων όπως παρουσιάστηκαν ανωτέρω και να οδηγήσουν την Ευρώπη σε αναπτυξιακή τροχιά με μοναδικό γνώμονα το συμφέρον των πολιτών της Ε.Ε. 

      



[1]VTTL ( VAT Total Tax Liability ) : Το δυνητικό νομοθετημένο ΦΠΑ τον οποίο έχουν ευθύνη και είναι υπόχρεοι να αποδίδουν οι συναλλασσόμενοι (τόσο στις ενδιάμεσες όσο και στις τελικές συναλλαγές, B2B, B2C, κ.λπ.)

[2] VAT Gap: Το ποσό του ΦΠΑ το οποίο διαφεύγει (χάνεται) και δεν εισπράττεται από το κράτος σε σχέση με το ποσό του ΦΠΑ το οποίο θα έπρεπε κανονικά (δυνητικά) να εισέρρεε στα ταμεία του κράτους σύμφωνα με τις οικονομικές δραστηριότητες που εκτελούνται στη χώρα.

[3] Α.Α.Α.Ε: ( Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων )

[4] Πολυμερείς έλεγχοι είναι αυτοί που δύο ή περισσότερα κράτη μέλη μπορούν να συμφωνήσουν να διενεργήσουν από κοινού συντονισμένους ελέγχους της φορολογικής υποχρέωσης ενός ή περισσότερων εμπόρων θεωρώντας ότι με τον τρόπο αυτό θα είναι αποτελεσματικότεροι.

[5] Eurofisc: Είναι ένα αποκεντρωμένο δίκτυο υπαλλήλων από τις φορολογικές και τελωνειακές διοικήσεις των κρατών μελών για την ανταλλαγή άμεσα στοχευμένων πληροφοριών σχετικά με πιθανές δόλιες εταιρίες και συναλλαγές.

[6] OLAF (Office de Lutte Anti-Fraude ) : Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης. Ιδρύθηκε το 1999 ως ανεξάρτητη οντότητα εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

[7] VTTL ( VAT Total Tax Liability ) : Το δυνητικό νομοθετημένο ΦΠΑ τον οποίο έχουν ευθύνη και είναι υπόχρεοι να αποδίδουν οι συναλλασσόμενοι (τόσο στις ενδιάμεσες όσο και στις τελικές συναλλαγές, B2B, B2C, κ.λπ.)

                                                                                                                                                                                       

  Σχολιασμός Θέματος «Η ΑΝΑΓΚΗ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ ( Value Added Tax ) ΣΤΗΝ Ε.Ε ( European Union ). Του ΚΟΛΣΟΥΖΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ»  
  ...κανένας σχόλιασμός  
  σχολιάστε εδώ
για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε
 
 

Τελευταίες Προσθήκες στην Κατηγορία

 
 

Το κόστος εργασίας είναι η συνολική δαπάνη που βαρύνει τον εργοδότη για την απασχόληση προσωπικού. Του Νικολάου Κλωθάκη Οικονομολόγος, Λογιστής MSc

 25/9/2023 
 

Εγχειρίδιο διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού - Υποχρεώσεις Εργοδοτών. Του Νικολάου Κλωθάκη Οικονομολόγος, Λογιστής MSc

 10/7/2023 
 

Εγχειρίδιο Λογιστικής 2023. Του Νικολάου Κλωθάκη Οικονομολόγος, Λογιστής MSc

 27/3/2023 
 

Eγχειρίδιο για τις άδειες των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα . Του Νικολάου Κλωθάκη Οικονομολόγος, Λογιστής MSc

 8/3/2023 
 

Eγχειρίδιο για όσους επιχειρούν ή δύναται να επιχειρήσουν . Του Νικολάου Κλωθάκη Οικονομολόγος, Λογιστής MSc

 8/3/2023 
 

Η στρατηγική των αποτυχημένων ρυθμίσεων . Του Σπύρου Χρήστου

 6/6/2021 
 

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΕΛΑΤΩΝ – ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩΝ ΧΡΗΣΗΣ 2020.Του Νικολάου Κλωθάκη Οικονομολόγος, Λογιστής MSc

 1/3/2021 
 

ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ “ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ”.Του Νικολάου Κλωθάκη Οικονομολόγος, Λογιστής MSc

 17/6/2020 
 

Εγχειρίδιο Μισθοδοσίας .Του Νικολάου Κλωθάκη Οικονομολόγος, Λογιστής MSc

 2/3/2020 
 

Απαλλαγή ΦΠΑ στις επιχειρήσεις με πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών μέχρι 10.000 €. Νικόλαος Κλωθάκης Οικονομολόγος, Λογιστής MSc

 10/1/2020 
 

Πρόγραμμα Υπολογισμού Προστίμου. Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός ύψους προστίμων που επιβάλλονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ)

 3/7/2019 
 

Φορολογία Μερισμάτων και Εκτάκτων Αμοιβών Ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Του Γιάννη Κλεώπα

 3/7/2019 
 

Ημερήσια Αποζημίωση. Του Νικού Κλωθάκη Οικονομολόγου Λογιστής MSc

 13/6/2019 
 

Εφαρμογές από το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων της Γ.Σ.Ε.Ε.

 10/10/2018 
 

Αίτηση επιστροφής ΦΠΑ από χώρες της Ε.Ε.

 21/5/2018 
 

Θέματα διεθνούς φορολογικού και τελωνειακού περιεχομένου

 26/2/2018 
 

Κινητά τηλέφωνα, ταμπλέτες ηλεκτρονικών υπολογιστών (tablet), φορητοί υπολογιστές (laptop) και κονσόλες παιχνιδιών τιμολογούνται χωρίς ΦΠΑ μεταξύ υποκείμενων του φόρου, από 01.08.2017. Του Νίκου Κλωθάκη

 10/11/2017 
 

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Όλα όσα θέλετε να γνωρίζετε

 4/1/2017 
 

Η ΑΝΑΓΚΗ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ ( Value Added Tax ) ΣΤΗΝ Ε.Ε ( European Union ). Του ΚΟΛΣΟΥΖΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

 23/11/2016 
 

8 Λόγοι που λέμε «όχι» στη Βουλγαρία.

 13/10/2016 
 

προβολή παλαιότερων

 
  αυτόματη είσοδος την επόμενη φορά; 
akioe
Η ΑΚΙΟΕ στο YouTube
Νέα απο το Οικονομικό Επιμελητήριο
Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων νομικών προσώπων για το έτος 2023 
Παράταση υποβολής φορολογικών δηλώσεων έως 31/8/2023 
Παράταση στις φορολογικές δηλώσεις 
Γιατί πήγαμε στο Σύνταγμα. Γιατί στηρίξαμε την πρωτοβουλία. 
Υπόμνημα της Διαδικτυακής Ομάδας Παρέμβασης Λογιστών σχετικά με τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 7.7.23 
Ανακοίνωση για την συγκέντρωση διαμαρτυρίας των λογιστών  

Περισσότερα...

Ανακοινώσεις - Νέα
Φορολογικές δηλώσεις: Πάνω από 2,5 εκατ. φορολογούμενοι δεν έχουν υποβάλλει – Εξετάζεται νέα παράταση 
Νέα εγκύκλιος ΑΑΔΕ: Τι ισχύει για χρέη στην Εφορία από κληρονομιά 
«Κλείδωσε» ΑΦΜ η ΑΑΔΕ για απάτες στον ΦΠΑ 
Μπλόκο στις προσφυγές για την επιστροφή των Επιστρεπτέων Προκαταβολών! 
Το μέγα-κόλπο για την αποφυγή κατασχέσεων της Εφορίας! 
Τι μπορεί να κατασχέσει η Εφορία για χρέη προς το δημόσιο 

Περισσότερα...

Δείτε Ομιλίες
Αλλαγές στα πρόστιμα της εφορίας 
Μήνυμα του ομότιμου καθηγητή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Χαντζηκωνσταντίνου Γεωργίου για την ΑΚΙΟΕ και τις εκλογές του ΟΕΕ 

Περισσότερα...

To Ερώτημα της Εβδομάδας

Γιατί έμειναν εκτός αντικειμενικών αξιών περιοχές στην χώρα , ποιος ευθύνεται ; (1 σχόλιο/α) 

Περισσότερα...

Έχετε άποψη; Τώρα μπορείτε να σχολιάσετε το ερώτημα της εβδομάδας καθώς και κάθε θεματική καταχώρηση

Περισσότερες πληροφορίες

Βιβλιοπαρουσίαση

Πανεπιστημιακές Εκδόσεις

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΛΛΑΡΟΣ : Ο ΝΕΟΣ ΨΥΧΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΡΩΣΟ-ΟΥΚΡΑΝΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΝΑΤΑΡΑΞΕΙΣ.  
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ: Αναζητώντας και Διαπιστώνοντας. Τιμητικός Τόμος για τον Ομότιμο Καθηγητή Οικονομικής Θεωρίας Γεώργιο Θ. Χατζηκωνσταντίνου 
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗΣ - ΡΗΞΗ - Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ 

Περισσότερα...

Επαγγελματικές Εκδόσεις

ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ – ΦΠΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ. Tης Αιμιλιας Κατρινακης & του Μιχαηλ Πιερη 
"Δαπάνες Επιχειρήσεων. Ανάλυση - Ερμηνεία" των Δημ. Σταματόπουλου - Αντ. Καραβοκύρη 
Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο των Δημ. Σταματόπουλου - Παρ. Σταματόπουλου - Γιάννη Σταματόπουλου 

Περισσότερα...

Λογοτεχνικές Εκδόσεις

“Κατάθεση ψυχής” – Γιώργος Θ. Σαρδέλης 
«Η σμίλη των πελάγων» Της Χρυσούλας Δημητρακάκη 
«H γοητεία μιας συντριβής». Του Μάρδα Δημήτρη 

Περισσότερα...

Σας Προτείνουμε...

Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο των Δημ. Σταματόπουλου - Παρ. Σταματόπουλου - Γιάννη Σταματόπουλου

©2008 akioe.gr - ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη.

Δυναμικές Ιστοσελίδες σε ASP με προσαρμοσμένα Content Manager Tools, αυτόματα Newsletters και υποστήριξη RSS 2.0
περισσότερες πληροφορίες...

Για αυτόματη είσοδο, κάντε κλικ εδώ. Δώστε στο User το αναγνωριστικό User ID και στο Pass τον κωδικό πρόσβασης.

RSS Feed

κάνε την αρχική σελίδα

προσθήκη στα αγαπημένα