Ο υποψήφιος που ξόδεψε τα περισσότερα, τελικά δεν εξελέγη!
Το προεκλογικό top15 των βουλευτών και το top5 τετραετίας
Τα διαθέσιμα ποσά που αναφέρονται επίσημα από την Google και την ΜΕΤΑ – Περισσότερα από 800.000 ευρώ η ΝΔ, 320.000 ο ΣΥΡΙΖΑ, ξεπέρασε τις 100.000 το ΠΑΣΟΚ
Τα όρια των επιτρεπόμενων δαπανών των υποψηφίων σύμφωνα με τον νόμο
Ήταν οι πρώτες εκλογές, μάλιστα «διπλές», που τα κόμματα έδωσαν ύψιστη προσοχή στην ιντερνετική διαφήμιση. Η τάση είχε ήδη ξεκινήσει από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας, όμως εν έτη 2023 οι σχηματισμοί που διεκδίκησαν την ψήφο των πολιτών στις ελληνικές βουλευτικές εκλογές, αποφάσισαν να διαθέσουν σημαντικά κονδύλια προκειμένου να περάσουν άμεσα τα προεκλογικά τους μηνύματα στο εκλογικό σώμα.
«Πρωταθλήτρια», όπως ήταν αναμενόμενο βάσει και των αναβαθμισμένων κρατικών επιχορηγήσεων λόγω των ποσοστών της το 2019, αναδείχθηκε η Νέα Δημοκρατία, που δαπάνησε για διαφημίσεις περισσότερα από 800.000 ευρώ. Ο ΣΥΡΙΖΑ διέθεσε άνω των 320.000 ευρώ και το ΠΑΣΟΚ ξεπέρασε τις 100.000.
Στην έρευνά μας εντοπίσαμε ακόμη τους υποψήφιους βουλευτές που ξόδεψαν τα περισσότερα τόσο στην Google, όσο και στην ΜΕΤΑ, ιδιοκτήτρια εταιρεία του Facebook και του Instagram.
Η διαφημιστική καμπάνια κομμάτων και βουλευτών περιελάμβαναν και το Tik Tok, όμως για το κινεζικής προέλευσης μέσο κοινωνικής δικτύωσης δεν υπήρχαν διαθέσιμα τα αντίστοιχα στοιχεία.
Το νομικό πλαίσιο σχετικά με τις προεκλογικές δαπάνες των βουλευτών ορίζει όριο εξόδων, την δήλωση των ποσών σε συγκεκριμένες προθεσμίες και εν τέλει, τον έλεγχο από την Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής.
Οι δαπάνες των κομμάτων
Τα διαθέσιμα επίσημα στοιχεία της Google και της META για τις διαφημίσεις των κομμάτων
Τα διαθέσιμα επίσημα στοιχεία της Google και της META για τις διαφημίσεις των κομμάτων
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Google, η ΝΔ δαπάνησε 402.000 ευρώ από την 25η Μαρτίου μέχρι και τις 24 Ιουλίου, με τον ΣΥΡΙΖΑ να ξοδεύει για διαφήμιση 172.000 ευρώ. Στην ΜΕΤΑ τα ποσά από Απρίλιο έως και το πρώτο 20ήμερο του Ιουλίου ήταν για τη ΝΔ 417.733 ευρώ και για τον ΣΥΡΙΖΑ 149.071.
Οι λίστες:
Διαφημίσεις κομμάτων και προφίλ των αρχηγών τους σε Google από 25/3/2023-24/7/2023
ΝΔ: 402.000 ευρώ
ΣΥΡΙΖΑ: 172.000
ΚΚΕ: 48.000
ΠΑΣΟΚ: 34.800
ΜέΡΑ25: 19.100
ΝΙΚΗ: 8.900
Διαφημίσεις κομμάτων και προφίλ των αρχηγών τους σε META (Facebook, Instagram) από 24/4/2023-21/7/2023
ΝΔ: 417.733 ευρώ
ΣΥΡΙΖΑ: 149.071
ΠΑΣΟΚ: 68.124
ΜέΡΑ25: 25.210
Πλεύση Ελευθερίας: 15.799
ΝΙΚΗ: 6.373
Ελληνική Λύση: 5.493
Οι δαπάνες των υποψηφίων
Πρώτος σε διαφημιστική δαπάνη στην λίστα των υποψήφιων βουλευτών της Google ήταν ο Κυριάκος Πιερρακάκης με 18.500 ευρώ, με δεύτερο τον Κωνσταντίνο Κυρανάκη (14.200) και τρίτο τον Βασίλη Κικίλια (10.400).
Στην κορυφή της αντίστοιχης λίστας του ΜΕΤΑ είναι ο Γιάννης Μαντζουράνης (ΣΥΡΙΖΑ, δεν εξελέγη) με 22.482 ευρώ. Ακολουθούν η Νίκη Κεραμέως (14.718) και ο Βασίλης Κικίλιας (14.534).
Οι λίστες:
Διαφημίσεις υποψήφιων σε Google από 15/4/2023-14/7/2023
Κυριάκος Πιερρακάκης (ΝΔ): 18.500 ευρώ
Κωνσταντίνος Κυρανάκης (ΝΔ): 14.200
Βασίλειος Κικίλιας (ΝΔ): 10.400
Νίκος Δένδιας (ΝΔ): 7.850
Νικόλαος Πέττας (ΝΔ, δεν εξελέγη): 7.450
Δημήτριος Καιρίδης (ΝΔ): 4.750
Αθανάσιος Μωραΐτης (ΣΥΡΙΖΑ, δεν εξελέγη): 4.200
Μενέλαος Μαλτέζος (ΣΥΡΙΖΑ, δεν εξελέγη): 3050
Κώστας Αχ. Καραμανλής (ΝΔ): 3.000
Μιλένα Αποστολάκη (ΠΑΣΟΚ): 3.000
Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης (ΝΔ): 3.000
Χριστίνα Αλεξοπούλου (ΝΔ): 2.950
Ντόρα Μπακογιάννη (ΝΔ): 2.900
Γιώργος Κουμουτσάκος (ΝΔ): 2.800
Τάκης Θεοδωρικάκος (ΝΔ): 2.800
Διαφημίσεις υποψήφιων σε ΜΕΤΑ (Facebook, Instagram) από 15/4/2023 – 14/7/2023
Γιάννης Μαντζουράνης (ΣΥΡΙΖΑ, δεν εξελέγη): 22.482 ευρώ
Νίκη Κεραμέως (ΝΔ): 14.718
Βασίλης Κικίλιας (ΝΔ): 14.534
Τάκης Θεοδωρικάκος (ΝΔ): 13.000
Κωνσταντίνος Κυρανάκης (ΝΔ): 10.643
Νίκος Παπαθανάσης (ΝΔ): 9.123
Αθηνά Λινού (ΣΥΡΙΖΑ): 8.172
Χρήστος Ρόκος (ΣΥΡΙΖΑ, δεν εξελέγη): 7.934
Άρης Στυλιανού (ΣΥΡΙΖΑ, δεν εξελέγη): 7137
Μιχάλης Κατρίνης (ΠΑΣΟΚ): 6.962
Κυριάκος Πιερρακάκης (ΝΔ): 6.706
Βασίλης Σπανάκης (ΝΔ): 6.679
Θάνος Πλεύρης (ΝΔ) 6.556
Θανάσης Παπαθανάσης (ΝΔ): 6.279
Νίκος Δένδιας (ΝΔ): 6.235
Το τοπ-5 της τετραετίας
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΜΕΤΑ, την τετραετία 2019-2023 (συμπεριλαμβάνων και των τριών προεκλογικών περιόδων για τις βουλευτικές εκλογές) ο Γιάννης Μαντζουράνης δαπάνησε για διαφημιστική καμπάνια 94.354 ευρώ, ποσό υπερδιπλάσιο από την 2η στην σχετική λίστα, πρώην υπουργό Παιδείας και νυν υπουργό Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως (37.997). Τρίτος ήταν ο πρώην υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος (36.687).
Διαφημίσεις υποψήφιων σε ΜΕΤΑ (Facebook, Instagram) από 15/4/2019-14/7/2023
Η ειδική φόρμα αναλυτικής κατάστασης που υποχρεούνται να συμπληρώσουν οι εκλεγμένοι στην Βουλή
Το όριο δαπανών
Με ΦΕΚ που δημοσιεύθηκε στις 28 Απριλίου 2023 προσδιορίστηκε το όριο των επιτρεπόμενων δαπανών για κάθε υποψήφιο βουλευτή εν όψει των εκλογών της 21ης Μαϊου.
Για την εκλογική περιφέρεια Αθηνών, το ανώτατο ποσό ορίστηκε στις 69.000 ευρώ, για τον Β1 ’Βόρειο Τομέα Αθηνών στις 73.500 ευρώ, για τον Νότιο Τομέα στις 78.000, την Β’ Πειραιώς στις 61.500, την Α’ Θεσσαλονίκης στις 75.000 ευρώ και το Επικρατείας στις 69.000 ευρώ. Μπορείτε να δείτε στο σχετικό pdf όλα τα ποσά ανά εκλογική περιφέρεια.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι στο ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών, δεν περιλαμβάνεται το ποσό που αντιστοιχεί σε τυχόν αναλογούντα φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ).
Η ειδική φόρμα αναλυτικής κατάστασης που υποχρεούνται να συμπληρώσουν οι εκλεγμένοι στην Βουλή
Οι προθεσμίες της Επιτροπής Ελέγχου και η φόρμα δήλωσης
Η Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής όρισε, κατά την συνεδρίαση της 22ης Φεβρουαρίου 2023, ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των Αναλυτικών Καταστάσεων Αιρετών για το έτος 2022 την 30η Ιουνίου 2023. Αναπόφευκτα, οι αναλυτικές καταστάσεις που αφορούν το εκλογικό έτος 2023 θα υποβληθούν εντός του 2024.
Όπως, όμως, θα δούμε στη συνέχεια οι εκλεγμένοι βουλευτές και οι αναπληρωματικοί τους είναι υποχρεωμένοι να καταθέτουν αναλυτικές καταστάσεις, παραστατικά και αποδείξεις εσόδων και εξόδων, καθώς και κάθε άλλο έγγραφο αποδεικτικό της χρηματοδότησής τους και της διαχείρισης των οικονομικών τους στοιχείων για την περίοδο ελέγχου των προεκλογικών δαπανών και εσόδων, το αργότερο εντός τριών μηνών από την πραγματοποίηση των εκλογών.
Οι υποχρεώσεις των ελεγχόμενων προσώπων
Σύμφωνα με το άρθρο 13 του προεδρικού διατάγματος 15/2022, που πήρε ΦΕΚ την 1η Μαρτίου 2022, τα ελεγχόμενα πρόσωπα είναι υποχρεωμένα να καταθέτουν στην Επιτροπή Ελέγχου:
Ισολογισμούς και απολογισμούς, όπως αυτοί προκύπτουν από τα λογιστικά βιβλία που τηρούν κατά το πρώτο πεντάμηνο κάθε έτους, καθώς και ειδική έκθεση εκλογικών εσόδων και δαπανών αναφορικά με την περίοδο ελέγχου προεκλογικών δαπανών και εσόδων, το αργότερο εντός τριών μηνών από τη διενέργεια των εθνικών εκλογών ή των εκλογών για την ανάδειξη αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Αναλυτικές καταστάσεις, παραστατικά και αποδείξεις εσόδων και εξόδων, καθώς και κάθε άλλο έγγραφο αποδεικτικό της χρηματοδότησής τους και της διαχείρισης των οικονομικών τους στοιχείων για την περίοδο ελέγχου των προεκλογικών δαπανών και εσόδων, το αργότερο εντός τριών μηνών από την πραγματοποίηση των εκλογών. Τα ανωτέρω παραστατικά καταθέτουν οι υποψήφιοι αντιπρόσωποι της Βουλής των Ελλήνων και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που εξελέγησαν, καθώς και οι αναπληρωματικοί των συνδυασμών των κομμάτων ή συνασπισμών κομμάτων (σ.σ. αναφέρονται και οι όποιες εξαιρέσεις).
Σε περίπτωση ανάδειξης στο βουλευτικό αξίωμα, αναπληρωματικού, καθ’ υπέρβαση των ανωτέρω διακρίσεων, ο βουλευτής που αναδείχτηκε υποχρεούται να υποβάλει την αναλυτική κατάσταση του πρώτου εδαφίου της παρούσας περίπτωσης, στην Επιτροπή του άρθρου 19 εντός τριάντα ημερών από την ορκωμοσία του.
Αναλυτικές καταστάσεις, παραστατικά και αποδείξεις εσόδων και εξόδων, καθώς και κάθε άλλο έγγραφο αποδεικτικό της χρηματοδότησής τους και της διαχείρισης των οικονομικών τους στοιχείων κάθε έτος για όλη τη διάρκεια της θητείας τους.
Το πλήρες και αναλυτικό περιεχόμενο, καθώς και την οικονομική αποτίμηση των εκατέρωθεν συναλλαγών που έχουν πραγματοποιήσει με τους δικαιούχους χρηματοδότησης για την περίοδο ελέγχου των προεκλογικών δαπανών και εσόδων, εντός τριών μηνών από την πραγματοποίηση των εκλογών.
https://www.datajournalists.co.uk
Σχολιασμός Θέματος «Εκλογές 2023: Τα ποσά που δαπάνησαν κόμματα και υποψήφιοι για διαφήμιση»
...κανένας σχόλιασμός
σχολιάστε εδώ για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε
Τελευταίες Προσθήκες στην Κατηγορία Ειδήσεις Ελλάδα